مقایسه اختلال های روانی و سلامت عمومی در افراد با و بدون ویتیلیگو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ویتیلیگو یا برص نوعی اختلال دپیگمانتسیون اکتسابی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اختلال‏های روانی و سلامت عمومی در افراد مبتلا به ویتیلیگو با افراد عادی شهرستان کاشمر بود.
مواد و روش کار
روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی _ مقطعی است. جامعه ی پژوهش شامل کلیه مراجعه کنندگان به بیمارستان حضرت ابوالفضل و مرکز تخصصی پوست دکتر شرقی بود. تعداد مراجعه کنندگان 808 نفر بودند که از بین آنها 70 نفر مبتلا به ویتیلیگو بودند. این بیماران با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند. همچنین تعداد 70 نفر از افراد عادی نیز برای مقایسه ی اختلال‏های روانی و سلامت عمومی انتخاب شدند. سپس چک لیست نشانه های اختلال‏های روانی (SCL_90) و پرسشنامه‏ی سلامت عمومی (GHQ) توسط هر دو گروه تکمیل شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت آماری معنی داری بین افراد با و بدون ویتیلیگو در اختلال‏های روانی وجود دارد (05/0p<)، همچنین تفاوت آماری معنی‏داری بین افراد با و بدون در سلامت عمومی وجود دارد (05/0p<). یافته های پژوهش همچنین نشان داد که در زیر مقیاس‏های چک لیست نشانه های اختلال‏های روانی تفاوت معنی داری بین افراد با و بدون ویتیلیگو وجود دارد (05/0p<). یافته های پژوهش بیانگر تفاوت معنی‏دار در زیرمقیاس‏های سلامت عمومی بین افراد با و بدون ویتیلیگو است (05/0p<).
نتیجه‏ گیری: با استناد به یافته های بدست آمده از پژوهش حاضر می‏توان گفت وتیلیگو بر سلامت روان و سلامت عمومی تاثیر دارد، بنابراین ضرورت دارد که متخصصان درگیر در حوزه درمان به مسائل روانی این بیماران نیز توجه کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
271 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!