سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت نوع2 مراجعه کننده به خانه های بهداشت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سواد سلامتی اندازه گیری توانایی بیماران برای خواندن، درک و عمل بر اساس دستورالعمل های پزشکی است و بیماری دیابت نوع2 یکی از جدی ترین بیماری های غیرواگیر در سراسر جهان است. لذا هدف از این مطالعه بررسی سواد سلامت بیماران مبتلا به دیابت تیپ نوع 2 مراجعه کننده به خانه های بهداشت شهرستان چناران می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه از نوع مقطعی (توصیفی-تحلیلی) بوده که در آن سواد سلامت 162 بیمار مبتلا به دیابت تیپ2 مراجعه کننده به خانه های بهداشت شهرستان چناران با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت عملکردی بالغان سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه با نرم افزار SPSS18 انجام گردید.
یافته ها
میانگین سنی افراد مورد مطالعه 8/11±7/52 سال بود. میانگین نمره سواد سلامتی 03/24±6/43 بود. 5/68% نمونه های مورد پژوهش سواد سلامتی ناکافی داشتند و 13%نمونه ها سواد سلامت کافی داشتند. در این مطالعه بین درآمد و سطح سواد سلامتی (033/0=p) ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد و بین سواد سلامت و جنس (349/0=p) و سطح تحصیلات (417/0=p) و سن (451/0 p=) ارتباط آماری معناداری مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
این پژوهش میزان سواد سلامت افراد مبتلا به دیابت تیپ 2 را پایین نشان داد. از آن جا که سواد سلامت پایین مانع درک اطلاعات بهداشتی و دستورالعمل های پزشکی می شود، لذا ضروری است که جهت افزایش سواد سلامت بیماران تدابیری سنجیده گردد
زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!