بررسی ارتباط اختلال خواب دوران بارداری با تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد نوزاد

چکیده:
مقدمه
بارداری، یکی از شایع ترین عوامل زمینه ساز اختلالات خواب می باشد. اختلالات خواب می تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی در مادران باردار شود و ممکن است برای جنین نیز مشکلاتی به وجود آورد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین اختلالات خواب دوران بارداری با تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد نوزاد انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی تحلیلی در سال 1391 بر روی 400 زن باردار در سه ماهه سوم بارداری که به صورت مستمر به بیمارستان گنجویان شهرستان دزفول مراجعه کردند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و مامایی و پرسشنامه های استاندارد شدت بی خوابی مقیاس خواب آلودگی و شاخص کیفیت خواب پتیس بورگبود که توسط مادر تکمیل و سپس با حضور پژوهشگر در هنگام زایمان وضعیت وزن نوزاد و سن حاملگی در چک لیست ثبت می شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون کای اسکوئر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
فراوانی اختلالات خواب در سه ماهه سوم بارداری 63% بود که این اختلالات خواب با زایمان زودرس ارتباط معنی داری داشت (038/0=p)، ولی با وزن کم هنگام تولد ارتباط معنی داری نداشت (617/0=p).
نتیجه گیری
اختلالات خواب سه ماهه سوم بارداری با برخی پیامدهای نامطلوب بارداری از جمله زایمان زودرس در ارتباط می باشند، لذا با انجام تدابیر لازم جهت رفع اختلالات خواب می توان از این گونه پیامدهای بارداری جلوگیری کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!