بررسی فعالیت ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی عصاره جلبک قهوه ای (Cystoseira indica) بر علیه سلول های سرطان کولورکتال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه مطالعات زیادی برای استفاده از ترکیبات طبیعی به عنوان عوامل ضدسرطان در رابطه با فعالیت آنتی اکسیدانی آنها انجام شده است. این تحقیق با هدف بررسی خواص ضدسرطانی و آنتی اکسیدانی عصاره های آلی و آبی جلبک قهوه ای سیستوسیرا ایندیکا جمع آوری شده از سواحل چابهار انجام شد.
مواد و روش ها
عصاره ها بر اساس روش استخراج غوطه وری طی 24 ساعت توسط حلال های ان هگزان، اتانول، متانول، کلروفرم و آب مقطر استخراج شدند. سپس، میزان قدرت کاهندگی، حذف رادیکال آزاد (DPPH)، قدرت کلاته کنندگی و سمیت سلولی با روشMTT بر علیه سلول های سرطان کولورکتال مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
عصاره کلروفرمی با میانگین 02/0±36/0 میکروگرم بر میکرولیتر بهترین قدرت کاهندگی را نسبت به سایر حلال ها نشان داد و در تست کلاته کنندگی یون فلزی، عصاره کلروفرمی با میانگین 86/0±18/62 میکروگرم بر میکرولیتر نسبت به سایر حلال ها تاثیر بهتری نشان داد (0/05>P). بهترین فعالیت مهار رادیکال آزاد در عصاره های اتانولی و متانولی به ترتیب با غلظت 83/15 و 21/33 میکروگرم بر میکرولیتر مشاهده گردید و عصاره متانولی دارای فعالیت مهار رادیکال آزاد بهتری نسبت به عصاره اتانولی بود (05/0>P). در تعیین خواص ضدسرطانی، عصاره متانولی با غلظت 33/1±30 میکروگرم بر میکرولیتر بیشترین اثر را بر مرگ سلول های سرطانی داشته و کمترین اثر مربوط به عصاره آبی با غلظت 11/1±67/66 میکروگرم بر میکرولیتر بود (0/05>P).
نتیجه گیری
براساس نتایج به دست آمده می توان عصاره جلبک قهوه ای (Cystoseira indica) را به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای مطالعات پیش کلینیکی و کلینیکی پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p1749711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!