پیش بینی بیوانفورماتیک و معرفی برخی از microRNAهای هدف گیرنده ی ژن های Sirt1 و Bcl2 در مدل بیماری پارکینسون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استرس اکسیداتیو و اختلال کارکرد میتوکندری که منجر به مرگ آپوپتوزی در نورون ها می گردند، نقش مهمی در پاتوژنز پارکینسون ایفا می کنند. از طرفی، بر هم خوردن تنظیم microRNA ها می تواند منجر به بروز بیماری مخرب اعصاب متعددی شود. Sirt1و Bcl2 به عنوان دو ژن کلیدی، روندهای پاتوژن هم چون اختلال کارکرد میتوکندری، استرس اکسیداتیو و آپوپتوز را در بیماری های مخرب اعصاب تنظیم می کنند.
مواد و روش ها
به منظور بررسی نقش microRNA ها در مدل بیماری پارکینسون، از دو پایگاه داده miRWalk 2.0 وTargetScan (v7) به منظور پیش بینی برهم کنش های microRNA-هدف استفاده شد.
یافته ها
اثرات احتمالی microRNA های مختلف بر ژن های Bcl2 و Sirt1 در رت آنالیز شد. نتایج حاصل از پایگاه های داده نشان داد که microRNAهایی چون rno-miR-449a، rno-miR-182،rno-miR-211، rno-miR-34b، rno-miR-34c، rno-miR-448، rno-miR-466b و rno-miR-96 با احتمال بسیار قوی می توانند موجب مهار بیان ژن Bcl2 شوند. هم چنینmicroRNA هایی چون rno-miR-181 ، rno-miR-211، rno-miR-27a، rno-miR-449a، rno-miR-34c، rno-miR-30، rno-miR-200a و rno-miR-448 ژن Sirt1 را قویا مهار می کنند.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها می توان چنین پیش بینی نمود که با توجه به امتیاز بالای microRNA های rno-miR-211، rno-miR-34c، rno-miR-448 وrno-miR-449a دربر همکنش با ژن های Bcl2 و Sirt1 در پایگاه داده های مزبور، اینmicroRNA ها احتمالا می توانند نقش موثری درروند بیماری ایفا نمایند. بنابراین این microRNAها می توانند به عنوان کاندیدهای مناسب جهت بررسی در مدل in vitro بیماری پارکینسون معرفی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1751259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!