ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس «اعتماد به تعادل ویژه فعالیت ها» در سالمندان ساکن شهر اراک

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نقص تعادل، افتادن ها و ترس از افتادن یک مساله مهم است که می تواند به پیامدهای سلامتی معکوس از جمله کاهش کیفیت زندگی منجر شود. هدف این پژوهش، بررسی ساختار عاملی، رواسازی و تعیین پایایی نسخه ترجمه فارسی «مقیاس اعتماد به تعادل ویژه فعالیت ها» در سالمندان ساکن جامعه در شهر اراک بود.
مواد و روش ها
این تحقیق، توصیفی و از نوع روان سنجی بود. جامعه آماری، سالمندان شهر اراک در سال 1391 و نمونه های تحقیق شامل 308 نفر با میانگین سنی 38/69 سال بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نسخه فارسی مقیاس اعتماد به حفظ تعادل در فعالیت ها جمع آوری شد که شامل16 گویه است و اعتماد به تعادل را در فعالیت های زندگی روزانه ارزیابی می کنند. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. پایایی آزمون مجدد و پایایی درونی به ترتیب به روش ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد.
یافته ها
نتایج به استخراج یک عامل با ارزش ویژه بیش از 1 منجر شد که 89/82 درصد واریانس را تبیین کرد. پایایی آزمون مجدد بین یک تا 4 هفته و همسانی درونی (آلفای کرونباخ) به ترتیب 82/0 و 98/0 بود. ضریب همبستگی دونیمه گاتمن 95/0 و ضریب همبستگی درون طبقه ای 85/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
نسخه فارسی «مقیاس اعتماد به حفظ تعادل در فعالیت ها» ابزاری روا و پایا برای سالمندان ایرانی ساکن در جامعه است که می تواند با اهداف بالینی و پژوهشی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1751261 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!