بررسی شیوع ژن های speA، speB وspeC در سویه های استرپتوکوکوس پایوژنز جدا شده از بیماران مبتلا به پسوریازیس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استرپتوکوکوس پایوژنز با داشتن فاکتورهای ویرولانس از جمله اگزوتوکسین های A، B و C در ایجاد عفونت پوستی همچون پسوریازیس دخالت دارد. هدف از این تحقیق بررسی حضور ژن های speA، speB و speC باکتری استرپتوکوکوس پایوژنز در نمونه های جدا شده از بیماران پسوریازیس بود.
مواد و روش ها
از تعداد 60 فرد مبتلا به پسوریازیس باکتری استرپتوکوکوس پایوژنز با انجام تستهای بیوشیمیایی جداسازی شد. پس از استخراج DNA از 48 باکتری ایزوله شده، به منظور بررسی حضور ژن های اگزوتوکسین های A، B و C واکنش زنجیره ای پلیمراز انجام گرفت.
یافته ها
با انجام واکنش PCR در این باکتری ها، فراوانی حضور ژن speA در 28 نمونه (3/58%)، ژن speC در 16 نمونه (3/33%) و ژن speB در همه نمونه ها (100%) بدست آمد. فراوانی نمونه های دارای بیش از یک ژن هم در طی این مطالعه بررسی شد و نتایج بدست آمده نشان داد تعداد نمونه های دارای ژن های sepA و sepB ، 28 نمونه (3/58)، تعداد نمونه های دارای ژن های sepB وsepC ، 16 نمونه (3/33) و تعداد نمونه های دارای هر سه ژنsepA ، sepB و sepC ، 10 نمونه (8/28) بودند.
بحث : نتایج نشان داد بین حضور سه ژن speA، speB و speC با ایجاد پسوریازیس ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین از بین عوامل عفونی و فاکتورهای فیزیولوژیک و ژنتیک که در ایجاد پسوریازیس موثرند، باکتری استرپتوکوکوس پایوژنز یکی از دلایل مهم بوده که نتایج این تحقیق و سایر مطالعات موید آن است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1755245 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!