بررسی کیفیت خواب سالمندان ساکن در سرای سالمندان شهر دامغان در سال 1395: یک گزارش کوتاه

چکیده:
زمینه و هدف
کیفیت خواب ضعیف یکی از شایع‏ ترین مشکلاتی است که سالمندان با آن روبرو هستند. از این رو این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خواب در میان جمعیت سالمند ساکن در یکی از سرای سالمندان شهر دامغان در سال 1395 اجرا گردید.
مواد و روش‏ ها: در این مطالعه مقطعی، تعداد 34 نفر از سالمندان ساکن سرای سالمندان در سال 1395 به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‏ آوری اطلاعات شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسش‏ نامه استاندارد الگوی خواب Pittsburgh بود که به روش مصاحبه با شرکت‏ کنندگان تکمیل گردید. هم‏چنین جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری از آنالیز واریانس یک ‏طرفه، آزمون t مستقل و آزمون همبستگی pearson بهره گرفته شد.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی افراد 12/10±73/71 سال بود. کیفیت خواب در 73/5% سالمندان نامطلوب بود که به تفکیک جنس برای زنان (81/5%) و مردان (61/5%) گزارش شد. هم‏چنین بین کیفیت خواب با سن (0/021=P)، جنس (0/033=P)، وضعیت تاهل (0/019=P) و مدت اقامت (0/042=P) رابطه معنا‏داری یافت شد.
نتیجه ‏گیری: در کل نتایج بیانگر شیوع بالای کیفیت خواب نامطلوب در بین سالمندان حکایت داشته است. لازم است اختلالات خواب به‏ عنوان یک معضل بهداشتی مهم در سالمندان مورد مطالعه قرار داده شود. شناسایی افراد سالمند دارای اختلالات خواب و ارائه خدمات مشاوره ای می‏ تواند به ‏عنوان یک راهکار مناسب توصیه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
581 تا 590
لینک کوتاه:
magiran.com/p1755972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!