مقایسه اثرات درمانی متفورمین، پیوگلیتازون و ویتامین E در بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری کبد چرب غیرالکلی الکلیNon-alcoholic Fatty Liver Disease(NAFLD) با تغییرات چربی در کبد همراه با التهاب یا بدون التهاب مشخص می شود. این بیماری تظاهرکبدی سندرم متابولیک میباشد. از آنجائیکه درمان دارویی متفاوتی برای آن معرفی شده است، این مطالعه به منظور مقایسه اثرات درمانی متفورمین، پیوگلیتازون و ویتامینE در درمان این بیماران انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سوکور، تعداد93 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه با تشخیص NAFLD انتخاب و بطور تصادفی به سه گروه 31نفره تقسیم شدند. سپس برای گروه اول متفورمینgr/day2،گروه دوم پیوگلیتازون mg/day30 و گروه سوم ویتامینE Iu/day 800 به مدت12هفته تجویزگردید. LFT، FBS، BMI، HOMA-IR و سطح سرمی انسولین ابتدا و بعد ازدرمان اندازه گیری و مقایسه شد (3N2016010411991IRCT:).
یافته ها
توزیع جنس، متوسط سن، LFT و HOMA-IRدر بین گروه ها، قبل از درمان تفاوت آماری معنی داری نداشت. میانگین تفاوت شدت بیماری کبد چرب در مرحله قبل با بعد از درمان درگروه دریافت کننده متفورمین (0/63±1/06)، پیوگلیتازون (0/75±1/19) و ویتامینE (0/62±0/77)گزارش گردید که از نظر آماری معنی دار بود (0/05>p)، همچنین سطح سرمی انسولین(0/01>p) و HOMA-IR (0/05>p) دربین گروه ها معنی داربود، بطوریکه داروی پیوگلیتازون در کاهش شدت بیماری کبد چرب، سطح سرمی انسولین و HOMA-IR بیشترین تاثیر را نشان داد و به ترتیب متفورمین و ویتامین E در رده های بعدی قرارگرفتند.
نتیجه گیری
براساس این مطالعه داروی پیوگلیتازون هم درکاهش شدت بیماری کبد چرب و هم در کاهش LFT و سطح سرمی انسولین موثرتر از متفورمین و ویتامین Eمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!