بررسی فراوانی اختلال رشد در کودکان 6 تا 60 ماهه مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی در اهواز از سال 1390 تا 1392

چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلبی مادرزادی، یکی از علل نارسایی رشد و مرگ و میر کودکان در سراسر دنیا به شمار می روند. وضعیت رشد در کودکان مبتلا به این بیماری ها، بر پیش آگهی و مورتالیتی آن ها پس از عمل جراحی تاثیرگذار است. هدف از این مطالعه، ارزیابی اختلال رشد در کودکان مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی بود تا بتوان با مداخله درمانی مناسب و به موقع، گامی در جهت بهبود شرایط آن ها برداشت.
روش بررسی
در این مطالعه اپیدمیولوژیک توصیفی، 368 کودک 6 تا 60 ماهه مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی که از سال92-1390 در بخش قلب کودکان بیمارستان گلستان اهواز بستری شده بودند، از نظر اختلال در اندکس های رشد (وزن، قد، دور سر و توده بدنی)، ارزیابی شدند. داده ها توسط نرم افزار SPSS و با آزمون های کای اسکوئر، فیشر و رگرسیون لوجستیک مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
کاهش وزن، شایع ترین نوع اختلال رشد (%2/49) و در گروه سنی 23-12 ماه بارزتر بود. نقص دیواره بین بطنی (VSD)، شایع ترین ضایعه قلبی بوده و اختلال رشد در بیماران مبتلا به VSD و TGA بیشتر مشاهده شد. اختلال رشد در بیماران سیانوتیک شیوع بیشتری داشت و شدیدترین اختلال رشد، مربوط به بیماران سیانوتیک با فشارخون ریوی بود که این یافته از نظر آماری معنادار بود (P<0.05).
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها، سیانوز و فشارخون ریوی، دو عامل مهم در نارسایی رشد این کودکان شناسایی شد و جنسیت بیماران تاثیر چندانی در نتایج مطالعه نداشت. تشخیص و درمان بموقع اختلالات رشد این کودکان، می تواند تا حدی امکان جبران تاخیر رشد و بهبود پیش آگهی آن ها را در عمل های جراحی اصلاحی و تسکینی فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
401 تا 409
لینک کوتاه:
magiran.com/p1761734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!