مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه و سرای سالمندان شهر لار

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
کیفیت زندگی یکی از مسائل مهم برای مراقبت از سلامتی است و یکی از اهداف بزرگ به منظور افزایش سلامت افراد به شمار می رود. کیفیت زندگی سالمندان به دلیل نیازهای ویژه این افراد می تواند به آسانی مورد تهدید قرار گیرد و لذا توجه به کیفیت زندگی دوران سالمندی ضروری به نظر می رسد و مطالعه حاضر نیز به منظور مقایسه کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه و سرای سالمندان انجام شد.
مواد و
روش
در مطالعه حاضر که از نوع مقطعی بود تمامی سالمندان مقیم سرای سالمندان در مطالعه شرکت کردند و نمونه گیری از سالمندان مقیم خانه به روش چند مرحله ای و با مراجعه به درب منازل انجام گرفت. جهت ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامه ها به منظور تجزیه و تحلیل وارد نرم افزار SPSS شده و مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
در مطالعه حاضر 96 سالمند شهر لار مورد بررسی قرار گرفتند که میانگین(انحراف معیار) نمره کلی کیفیت زندگی سالمندان 98/73(16/18) بود. یافته ها نشان داد که نمره کیفیت زندگی سالمندان مقیم خانه بطور معنی داری بالاتر از سالمندان مقیم سرای سالمندان می باشد (001/0>P ).
بحث و نتیجه گیری
سالمندانی که در سرای سالمندان زندگی می کردند نسبت به سالمندان مقیم خانه، کیفیت زندگی پایین تری داشتند. لذا بایستی کیفیت زندگی این افراد و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای لازم در جهت بهبود آن در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!