تاثیر تمرینات ریباند بر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر

پیام:
چکیده:
مقدمه
کودکان کم توان ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم کم تحرک تر بوده و به علت این کم تحرکی، دچار ضعف های جسمانی- حرکتی می شوند. هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر هشت هفته تمرینات ریباند بر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
مواد و
روش
در این مطالعه نیمه تجربی تعداد30 دانش آموز 7 تا 11 ساله پسر مدارس استثنائی شهرستان لردگان با میانگین سنی (27/1±46/8) و میانگین بهره هوشی (88/5±10/62) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس بهره هوشی به طور تصادفی جفت شده در دو گروه 15 نفری کنترل و تجربی قرار گرفتند. از آزمون های ورزشی استاندارد افراد کم توان ذهنی کالج آمریکایی طب ورزشی و آزمون های آمادگی جسمانی براکپورت جهت ارزیابی عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی استفاده شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه 45 دقیقه ای تمرینات ریباند را انجام دادند. در پایان دوره پس آزمون به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که تمرینات ریباند تاثیر معنی داری بر استقامت قلبی- تنفسی (006/0p=)، استقامت عضلانی (001/0p=) و قدرت انفجاری پاهای کودکان کم توان ذهنی (048/0p=) داشت. ولی بر انعطاف پذیری عمومی (051/0p=) و ترکیب بدنی (198/0p=) تاثیر معناداری نشان نداد(05/0P≤).
بحث و نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد تمرینات ریباند می تواند بر استقامت و قدرت کودکان توان ذهنی موثر بوده و در توان بخشی این کودکان بکار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!