برآورد اثرات اقتصادی ناشی از آلودگی نفتی در اثر غرق شدن دو بارج در منطقه پارک ملی نایبند (سال 89) بر بخش های تولیدی استان بوشهر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وجود چند بارج (شناورهای بدون موتور) مستعمل حاوی مواد نفتی (مازوت) در محدوده دریایی پارک ملی نایبند در استان بوشهر و نشت مواد نفتی از آن به دریا بین سال های 89-1388 به عنوان یکی از حوادث مهم آلودگی نفتی در این منطقه قلمداد می شود. این آلودگی در نزدیکی مکانی که یکی از مناطق مهم حفاظت شده با تنوع زیستی بالا است، موجب خسارت هایی بر جمعیت ماهیان و شیلات منطقه شد. در این مقاله هدف برآورد خسارت اقتصادی آلودگی فوق بر بخش های تولیدی استان بوشهر با استفاده از رویکرد داده-ستانده (I-O) است. نتایج با به کارگیری ضریب فزاینده تولید به تولید در جدول داده-ستانده نشان می دهند که آثار و تبعات مستقیم و غیرمستقیم کاهش تولید در بخش شیلات به واسطه کاهش میزان صید براثر آلودگی نفتی در پارک ملی دریایی نایبند، بیشترین تاثیر را به ترتیب بر بخش، عمده فروشی-خرده فروشی، صنعت ساخت و حمل ونقل و انبارداری داشته است که این امر به دلیل ارتباط بخش شیلات با بخش های فوق است. درمجموع نتایج مبین این است که آلودگی نفتی فوق بخش تولید در استان بوشهر را با خسارتی معادل 1022 هزار دلار (معادل 5812 میلیون ریال به قیمت سال 1394) در سال 1390 مواجه نموده است. لازم به ذکر است میزان خسارت برآورد شده تنها بخشی از خسارات وارده ناشی از این آلودگی است و آسیب به سایر اکوسیستم های طبیعی این منطقه را مشمول نگردیده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
427 تا 438
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!