جذب کربن و تبادلات گازی برگ درخت زبان گنجشک (Fraxinus excelsior) تحت تاثیر شدت های مختلف تابش فعال فتوسنتزی (مطالعه موردی: جنگل های اروپای مرکزی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ساختارهای عظیم گیاهی بر پایه فرآیند فتوسنتز بنا نهاده شده است. در این پژوهش اثرات شدت های مختلف نور بر فتوسنتز برگ، تعرق، جذب و هدایت روزنه ایCO2 بررسی شد. اندازه گیری تبادلات گازی در یک جنگل دست کاشت زبان گنجشک اروپایی (Fraxinus excelsior) در اروپای مرکزی واقع در پارک ملیHainich آلمان، صورت گرفت. نرخ خالص فتوسنتز (A)، نرخ تعرق (E)، هدایت روزنه ای CO2 (Gs)، غلظت CO2 بین سلولی (Ci) و... برای برگ های شش پایه زبان گنجشک با استفاده از دستگاهLC-pro Plus اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که میزان حداکثر جذب خالص حدود 7/6 کیلوگرم CO2 بر هکتار در ساعت بوده است. حداکثر شدت نور استفاده شده برای فتوسنتز در تحقیق حاضر 696 میکرومول بر مترمربع بر ثانیه بود که با توجه به روند صعودی نرخ فتوسنتز به نظر می رسد حداکثر نرخ فتوسنتز در مقدار PPF کمی بیش از 696 باشد. نرخ تعرق و هدایت روزنه ای CO2 نیز در تمام پایه های اندازه گیری شده با افزایش شدت نور به طور نمایی افزایش داشته است و حداکثر آن در بیشترین مقدار PPF تابش شده یعنی 696 میکرومول بر مترمربع بر ثانیه بوده است. بر اساس نرخ فتوسنتزی ثابت شد که گونه زبان گنجشک موردبررسی، گونه ای نیمه نورپسند بوده (نقطه جبران نوری= 6/10 میکرومول بر مترمربع در ثانیه) که می تواند نقش گونه ای سایه پسند را در جنگل های اروپای مرکزی (حداکثر شدت فتوسنتز= 5/3) ایفا نماید. گونه مزبور سهم زیادی نیز در جذب کربن در اکوسیستم جنگلی اروپای مرکزی دارد؛ به طوری که جذب کربن سالانه آن برابر با 1324 گرم بر مترمربع در هرسال است که حدود 5/2 برابر میانگین کل گونه های موجود در اکوسیستم نام برده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
373 تا 384
لینک کوتاه:
magiran.com/p1767369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!