بررسی فعالیت ضدقارچی نانوذرات اکسید منیزیم و اکسید مس علیه گونه های مختلف آسپرژیلوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مواد غذایی می توانند به قارچ های مختلفی آلوده شوند. استفاده از فن آوری نانو به خصوص اکسیدهای فلزی می توانند این آلودگی ها را کاهش دهد. هدف از این تحقیق بررسی اثر ضدقارچی نانوذرات اکسید منیزیم و اکسید مس علیه گونه های قارچی آسپرژیلوس که در بهداشت مواد غذایی اهمیت دارند، بود.
مواد و روش ها
نانوذرات اکسید منیزیم و اکسید مس به روش شیمیایی تولید شدند و مورفولوژی و اندازه آن ها توسط میکروسکوپ الکترونی عبوری و همچنین روبشی، پراش اشعه ایکس و زتاسایزر بررسی شد. MIC و MFC آن ها علیه گونه های آسپرژیلوس به تنهایی و در ترکیب باهم به روش میکرودایلوشن در محیط کشت های سابورودکستروز براث و سابورو دکستروز اگار بررسی گردید و FIC محاسبه شد.
نتایج
اندازه نانوذرات بین 10 الی 60 نانومتر بودند. میانگین MIC و MFC نانوذره اکسید منیزیم برای آسپرژیلوس فلاووس، فومیگاتوس، نیجر و پارازیتیکوس به ترتیب 1/10 و 31/10 میلی گرم بر میلی لیتر و برای نانوذره اکسید مس 25/10 و 08/10 میلی گرم بر میلی لیتر بود. بیشترین خاصیت ممانعت کنندگی و کشندگی این نانوذرات به ترتیب بر روی آسپرژیلوس نیجر و فومیگاتوس بود؛ اما شاخص FIC چون بیشتر از یک بود، تاثیر متقابلی نداشتند. میانگین MIC ترکیبی 94/9 میلی گرم بر میلی لیتر بود.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که نانوذرات اکسید منیزیم و اکسید مس به عنوان مواد ضدقارچی هرکدام به تنهایی می توانند خاصیت مهارکنندگی و کشندگی داشته باشند، اما مخلوط آن ها اثر متقابلی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!