مروری بر خواص درمانی سیر و پیاز در منابع طب سنتی و روایات اسلامی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاهان دارویی از جذاب ترین موضوعات در حوزه علوم پزشکی طی دهه های اخیر می باشند و تولید کننده مواد طبیعی بی شماری به شمارمی روند. بخشی از این مواد، آثار فارماکولوژیک مفید دارند و قسمتی نیز آثار نامطلوب به همراه خواهند داشت. خداوند متعال در قرآن کریم در مجموع به 16 گیاه و میوه ازجمله سیر (Allium sativum) و پیاز (Allium cepa) به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشاره کرده است. در روایات اسلامی و طب سنتی نیز، خواص متعدد درمانی این گیاهان گفته شده است.
در این مطالعه مروری غیر نظام مند که با هدف بررسی خواص دارویی و زیستی اثبات شده این گیاهان صورت گرفت، علاوه بر قرآن کریم، احادیث و کتاب های معتبر طب سنتی و گیاهان دارویی، داده های مورد مطالعه از پایگاه های اطلاعاتی قابل دسترس مانند: Google Scholar، PubMed، ISC، Scopus، IranMedex، Magiran، ISI و Ovid استخراج و بررسی شدند. امروزه با کشف خواص دارویی گیاهان سیر و پیاز، مویدات جدیدی بر تاکید طب سنتی و روایات اسلامی درخصوص استفاده از سیر و پیاز به دست می آید. عصاره و اسانس این گیاهان بر درمان بیماری های قلبی- عروقی به دلایل کاهش کلسترول خون، کاهش لیپیدمی، ضد فشار خون، ضد ترومبوز، ضد دیابت و ضد هموسیستئین خون موثر است. از دیگر خواص دارویی آن ها، خواص ضد میکروبی (ضد ویروس، ضد قارچ، ضد انگل و ضد باکتری)، ضد سرطان، تعادل در سیستم ایمنی، کاهش عوارض دارویی ناشی از شیمی درمانی مانند تهوع و استفراغ می باشد؛ بنابراین مصرف این گیاهان یا محصولات حاوی آن ها در رژیم غذایی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!