بررسی نقش سونوگرافی در تعیین نیاز به درمان در موارد تهدید به زایمان زودرس براساس یافته های سونوگرافی طول دهانه رحم: کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 زایمان پره ترم، عوارض نوزادی متعددی از جمله سندرم دیسترس تنفسی نوزاد، خونریزی داخل بطن های مغزی نوزاد همراه می باشد. تمایز زایمان پره ترم واقعی از دردهای کاذب زایمانی از موارد قابل بحث مهم در علم مامایی می باشد.

هدف

 این مطالعه به منظور روشن ساختن نقش اندازه گیری طول دهانه رحم به وسیله سونوگرافی در پیش بینی زایمان زودرس در بیماران با درد زودرس زایمان می باشد.
موارد و

روش ها

 این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی با توزیع تصادفی نمونه ها در بیمارستان های آموزشی درمانی حافظ وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. در این مطالعه 120 زن مراجعه کننده با انقباضات دردناک رحمی و سن حاملگی کمتر از 34 هفته به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور تعیین دریافت توکولیکتیک سونوگرافی طول دهانه رحم در 65 نفر انجام شد. در بیمارانی که طول دهانه رحم آنها بیش از 15 میلیمتر بود به صورت انتظاری درمان شدند. زایمان در طی 7 روز بعد از بروز آن ها به عنوان هدف نهایی مطالعه در نظر گرفته شد.

نتایج

 اختلاف معنی داری بین دو گروه در اطلاعات پایه مثل سن وجود نداشت. از بین 19 بیمار (3/29%)، که طول دهانه رحم کمتر از 15 میلی متر داشتند (9/78%) یعنی 15 نفر در طی 7 روز زایمان کردند و فقط (1/21%) یعنی 4 نفر زایمان نکردند و در بیمارانی که طول دهانه رحم بیشتر از 15 میلی متر داشتند فقط (2/15%) یعنی 7 نفر در طی 7 روز زایمان کردند و بقیه آنها زایمان نکردند (8/84%) (001/0>p).

نتیجه گیری

 اندازه گیری طول دهانه رحم در بیماران دردهای زودرس زایمانی باعث کاهش درمان غیر ضروری توکولیکتیک خواهد شد. بیماران با طول دهانه رحم بیش از 15 میلی متر نباید توکلیتیک دریافت کنند. اگر چه ندادن کورتیکوسترویید در این بیماران به شواهد بیشتری احتیاج دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
697 تا 702
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!