بررسی انواع گندزداهای مورد استفاده در بیمارستان های شهر تبریز

چکیده:
زمینه و اهداف
در کنترل و ریشه کنی عوامل عفونت زا، کاربرد موثر و بهینه عوامل گندزدا، ضدعفونی کننده و استریل کننده نقش کلیدی ایفا می نماید. بیمارستان ها به دلیل داشتن شرایط خاص به عنوان مرکز انتقال عفونت نیز به شمار می روند. مطالعه حاضر با هدف بررسی وتحلیل انواع مواد گندزدای مورد استفاده در بیمارستان های شهر تبریز انجام گردید.
مواد و روش ها
روش مطالعه توصیفی - مقطعی می باشد. تعداد 7 بیمارستان مهم شهر تبریز در بهمن ماه سال 1395 انتخاب و پرسشنامه ی مربوطه تکمیل گردید. اطلاعات مورد نیاز با مراجعه به واحدهای کنترل عفونت، بهداشت محیط، انبار مواد گندزدا و ضدعفونی کننده و بازدید از بخش های مختلف بیمارستانی و انجام مصاحبه با افراد مختلف جمع آوری و تحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که در هر بیمارستان بنابر نوع خدمات تخصصی ارائه شده از انواع خاصی از گندزداها استفاده می گردد که البته تشابهاتی نیز در این خصوص وجود دارد. در حدود 57% از بیمارستان های مورد مطالعه تنها از گندزداهای تولید شده در داخل کشور و در مابقی از هر دو نوع وارداتی و تولید داخل استفاده به عمل می آید.آب ژاول، الکل، سایاسپت اچ پی، دکونکس 53 پلاس بیشترین گندزداهای مورد استفاده در بیمارستان های مورد مطالعه می باشد.
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق نشان داد که اگرچه در بیمارستان ها برگزاری دوره های آموزش اصول بهداشت محیط بیمارستان از برنامه های عملیاتی کمیته کنترل عفونت می باشد با این وجود به دلیل انجام عمل گندزدایی توسط پرسنل خدمات وکمک بهیاران، آگاه سازی هر چه بیشتر پرسنل درگیر در مورد بروز و شیوع عفونت های بیمارستانی، اهمیت، خطرات، خسارات جانی و مالی ناشی از این بیماری ها و نقش موثر این افراد در حذف مطلوب پاتوژن های محیطی و به دنبال آن کاهش احتمال عفونت بیمارستانی احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
177
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!