تاثیر تیمار اسیدسالیسیلیک و نانو زئولیت های حاوی پرمنگنات پتاسیم بر حفظ کیفیت و افزایش عمرانبارمانی کلم براکلی رقم ایتالیکا پلنک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش تاثیر تیمار اسیدسالیسیلیک در 2 سطح (صفر و 2 میلی مول در لیتر) و نانو زئولیت حاوی پرمنگنات پتاسیم در 2 سطح (صفر و 10 گرم) بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی و عمر انباری گلچه های کلم براکلی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ها در سردخانه در دمای 1 درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی 95-90 درصد به مدت 24 روز نگهداری شدند. نمونه ها در روز قبل از انباری و در طول دوره نگهداری با فاصله 4 روز از سردخانه خارج شده و به منظور ایجاد حالت مشابه در خرده فروشی ها به مدت 24 ساعت در دمای اتاق قرار گرفته و سپس از نظر فاکتورهای مختلف کیفی و کمی نظیر کاهش وزن، کیفیت ظاهری، اتیلن، مواد جامد محلول کل، اسید قابل تیتراسیون، ویتامین ث، رنگ ظاهری، کلروفیل، کارتنوئید، فنول کل و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل مورد اندازه گیری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تیمار اسیدسالیسیلیک و نانو زئولیت حاوی پرمنگنات پتاسیم و تیمار توام نانو زئولیت حاوی پرمنگنات پتاسیم و اسیدسالیسیلیک، تاثیر معنی داری در حفظ کیفیت ظاهری و خصوصیات کمی و کیفی نسبت به گلچه های شاهد داشتند. همچنین تیمار توام نانو جاذب اتیلن و اسید سالیسیلیک بهترین اثر را در حفظ کیفیت ظاهری، جلوگیری از تخریب کلروفیل و ممانعت از زردی و پیری گلچه ها و حفظ مواد فراسودمند نشان داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!