تبیین نیازهای مربیان بهداشت در آموزش رفتارهای بهداشتی به دانش آموزان: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مربیان بهداشت، آموزش بهداشت در مدارس را به عهده دارند و در سلامت جسمی و روانی دانش آموزان نقش حیاتی ایفا می کنند. هدف از مطالعه حاضر تبیین نیازهای مربیان بهداشت در آموزش رفتارهای بهداشتی به دانش آموزان بود.
روش و
مواد
این مطالعه کیفی در مدارس شهر سنندج در غرب ایران در سال 1395 انجام گرفت. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 16 مربی بهداشت مدارس، باتجربه آموزش بهداشت به دانش آموزان، وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق مصاحبه های فردی و بحث گروهی، مشاهده و یادداشت در عرصه جمع آوری و با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی تجزیه و تحلیل گردید. جهت حمایت از صحت و استحکام داده ها، معیار مقبولیت، تایید پذیری و انتقال پذیری لحاظ شد.
یافته ها
تحلیل تجارب شرکت کنندگان منجر به شناسایی پنج طبقه و 18 زیر طبقه شامل تقویت عوامل سازمانی (همکاری های درون و برون بخشی، نظارت بر مسائل بهداشتی مدارس و رفع مشکلات اقتصادی مدارس)، نیروی انسانی کارآمد (استفاده از نیروی انسانی مناسب، بهبود عملکرد مربیان، تقویت مهارت های ارتباطی مربی و فعال نمودن برنامه ی رابطین سلامت دانش آموزی)، آماده سازی آموزشی (محیط آموزشی مناسب، بهره مندی از تجهیزات آموزشی، به کارگیری روش ها و الگوهای آموزشی، توجه به ویژگی های فراگیر و طراحی محتوی آموزشی)، توجه به سلامت فراگیر و مربی (توجه به سلامت جسمی فراگیر، توجه به سلامت روانی فراگیر، توجه به سلامت جسمی مربی و توجه به سلامت روانی مربی)و تقویت نقش خانواده (بهبود همکاری والدین با مدرسه و توجه والدین به فراگیر) گردید.
نتیجه گیری
از نتایج مطالعه این گونه استنباط می شود که مربیان بهداشت جهت ارائه آموزش بهداشت کارا و موثر به دانش آموزان به همکاری درون بخشی و برون بخشی، توجه بیشتر مسئولان به برنامه های ارتقاء سلامت، تجهیز مدارس به وسایل و امکانات آموزشی و آموزش مربیان نیاز دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
280 تا 301
لینک کوتاه:
magiran.com/p1782929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!