رابطه استرس شغلی با عملکرد واحدهای بهداشتی- درمانی مرکز بهداشت شهرستان همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
از آنجا که نیروی انسانی وکارکنان ازمهمترین سرمایه های یک سازمان به شمار می روند بررسی و شناسایی عوامل مرتبط با این منابع که می توانند بر عملکرد و استرس شغلی آنها موثر باشند از اهمیت روز افزونی برخوردار شده است بر این اساس پژوهش حاضربه بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد واحد های مختلف بهداشت و درمان پرداخته است.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که جامعه مورد مطالعه آن کلیه کارمندان بهداشتی مراکز بهداشتی-درمانی شهری و روستایی شهرستان همدان بودند:که شامل 150 نفربوده وکلیه آنها مورد بررسی قرارگرفتند، پرسشنامه ها شامل پرسشنامه استرس آراس الیوت (1994) و چک لیست های سالیانه با وزرات بهداشت است که داده ها با آزمونهای پیرسون وتی مستقل وبا نرم افزار16 SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت.
یافته ها
میانگین سطح استرس و عملکرد به ترتیب 55.16 ،79.64 که به ترتیب واحد بهداشت خانواده 55.14، 78.21 واحد مبارزه با بیماری ها 57.06، 76.87 و واحد بهداشت محیط و حرفه ای 54.03 ،83.31 بود. نتایج نشان داد که سطح استرس کارکنان باعملکرد واحدها رابطه معنی دار و منفی (0.001p<) داشت و همچنین سن با عملکرد رابطه معنی دار مثبت (0.001p<)وبا استرس رابطه معنا دار منفی (0.001p<) داشت.
نتیجه گیری
با توجه به تائید رابطه سطح استرس وعملکرد کارکنان واینکه منابع انسانی عامل کلیدی تعیین کیفیت، دسترسی وهزینه مراقبت های بهداشتی و درمانی می باشند، توصیه می شود مدیران برای کاهش سطح استرس وبرای افزایش بهره وری برنامه ریزی واقدامات موثرانجام دهند .
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!