تاثیر طب فشاری در نقطه نیگوآن بر اضطراب بیماران تحت عمل جراحی فتق اینگوینال

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف اضطراب یکی از مشکلات عمده و بسیار شایع ناشی از جراحی است که به کاهش بهبود زخم و افزایش خطر عفونت می افزاید و با افزایش درد بعد از عمل، طولانی شدن مدت اقامت بیماران را در پی دارد. امروزه، روش های غیردارویی و کم هزینه و غیرتهاجمی برای کنترل اضطراب اهمیت یافته است. در این پژوهش تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب بیماران تحت جراحی هرنی اینگوینال بررسی شده است.
مواد و روش ها در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور، 88 بیمار تحت جراحی هرنی اینگوینال بستری در بخش جراحی بیمارستان های شهر سبزوار در سال 1393 به صورت تخصیص تصادفی و با استفاده از روش بلوک های جای گشتی در دو گروه آزمون و کنترل قرارگرفتند. در گروه آزمون، طب فشاری با استفاده از دست بند دارای دکمه فشاری در نقطه نیگوآن به مدت 5 دقیقه اعمال و در گروه کنترل نیز دست بند بدون دکمه فشاری به صورت شل در همان نقطه به مدت 5 دقیقه بسته شد. میزان اضطراب بر اساس پرسشنامه اشپیل برگر قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری شد. برای تجزیه وتحلیل آماری از نرم افزار SPSS نسخه 20 و SAS 9.2 و آزمون های آماری مجذور کای، تست دقیق فیشر، ویلکاکسون و من ویتنی استفاده و سطح معناداری کمتر و مساوی 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها نتایج این مطالعه نشان داد که بین اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معناداری وجود نداشت. میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله در گروه آزمون به ترتیب 59/7±20/52 و 48/7±95/48 بود که بلافاصله بعد از انجام مداخله میانگین اضطراب آشکار 36/7±56/43 و پنهان 82/5±31/44 به صورت معناداری کاهش یافت (0001p<). همچنین، در گروه کنترل، اضطراب آشکار و پنهان قبل از مداخله به ترتیب 19/8±72/51 و 92/5±50/49 بود که بعد از مداخله کاهش معناداری در میانگین اضطراب آشکار 96/5±70/47 و پنهان 59/8±95/48 مشاهده شد (0001p<). اما، کاهش نمره اضطراب آشکار (002/0p=) و پنهان (003/0p=) در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل به شکل معناداری بیشتر بود.
نتیجه گیری اعمال طب فشاری در نقطه نیگوآن اضطراب بیماران را قبل از عمل جراحی هرنی اینگوینال کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p1785632 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!