اتیولوژی انزال زودرس از دیدگاه طب سنتی ایران و پزشکی رایج

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
انزال زودرس که در طب سنتی ایران «سرعت انزال» نامیده می شود، به معنای انزال زودتر از یک دقیقه از زمان شروع دخول، عدم توانایی در به تاخیرانداختن انزال و اضطراب و رنجش به هنگام مقاربت و با شیوعی از 3/2 تا 30 درصد است. هدف از این تحقیق، مقایسه علل انزال زودرس از دیدگاه طب سنتی ایران با طب رایج و استفاده از آن برای درک مفهوم دقیق تری از پاتوفیزیولوژی و درمان بیماری است.
روش
این مطالعه با مراجعه به منابع مرجع در طب رایج و طب سنتی ایران انجام شده و جمع آوری اطلاعات بر اساس مرور هدفمند کتب است. علل انزال زودرس با جستجوی کلمات کلیدی Premature Ejaculation، Sexual Disorders، انزال زودرس و سرعت انزال در پایگاه های داده ای معتبر علمی و کتب طب سنتی به دست آمد، سپس نتایج در جدول قرار گرفته و تشابهات و تمایز آن ها مشخص گردید.
یافته ها
علل مورد بحث در دو حوزه طب سنتی و رایج در نگاه اول متفاوت به نظر می رسد، اما مقایسه دقیق تر اشتراکات قابل توجهی را نشان می دهد. هر دو حیطه پزشکی رایج و طب سنتی به بیماری های قلبی، کبدی، معدی، کلیوی، نورولوژیک و سایکولوژیک به عنوان عاملی برای اختلالات جنسی و انزال زودرس اشاره کرده اند. علل مربوط به آلت تناسلی مردانه، اختلالات متابولیک، علل فیزیولوژیک، بافت شناختی و علل مربوط به گنادهای جنسی به زبان متفاوتی در هر دو حیطه طبی مطرح شده است. طب رایج اختصاصا به علل هورمونی اشاره کرده است. طب سنتی نیز اختصاصا به علائم مرتبط با مایع منی پرداخته و یک تقسیم بندی سه گانه مرتبط را مطرح کرده است.
نتیجه گیری
این بررسی به یک دسته بندی چهارده گانه رسید که در هشت مورد مطابقت از لحاظ لفظ و معنا، چهار مورد مطابقت در معنا، یک مورد قابل تطبیق، یک مورد مطابق با درجه بندی متفاوت در علائم و بیماری شناسی منتهی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!