نقش میانجی گر چشم انداز زمان در رابطه ی میان جهت گیری مذهبی و کیفیت زندگی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف پژوهش حاضر شناسایی برخی متغیرهای پیش بینی کننده کیفیت زندگی بود و با توجه به مبانی نظری و پیشینه پژوهشی الگویی طراحی شد که در آن، چشم انداز زمان نقش میانجی گر را در رابطه ی بین جهت گیری مذهبی و کیفیت زندگی داشت.
روش کار
در این مطالعه ی همبستگی از نوع الگویابی، 412 دانشجو از 10 دانشکده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج شرکت داشتند و مقیاس جهت گیری مذهبی آلپورت، سیاهه چشم انداز زمان زیمباردو و نسخه کوتاه پرسش نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت را تکمیل کردند. داده ها از طریق الگویابی معادله ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS تحلیل شد.
یافته ها
ابعاد جهت گیری مذهبی به صورت غیرمستقیم و با میانجی گری چشم انداز زمان با کیفیت زندگی، رابطه دارند. جهت گیری مذهبی درونی به صورت مثبت و جهت گیری مذهبی بیرونی به صورت منفی، پیش بینی کننده کیفیت زندگی است. ابعاد چشم انداز زمان شامل گذشته مثبت، حال لذت گرا و آینده به صورت مثبت و گذشته منفی و حال جبرنگر به صورت منفی، کیفیت زندگی را پیش بینی می کنند. جهت گیری مذهبی درونی با ابعاد گذشته ی مثبت و آینده، رابطه مثبت و با ابعاد گذشته ی منفی و حال جبرنگر، رابطه منفی دارد. جهت گیری مذهبی بیرونی با ابعاد حال لذت گرا، حال جبرنگر و گذشته ی منفی، رابطه مثبت و با بعد آینده، رابطه منفی دارد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان می دهند که برخلاف جهت گیری مذهبی بیرونی، جهت گیری مذهبی درونی با چشم انداز زمان مطلوب و در نتیجه با کیفیت زندگی رابطه مثبت دارد. بنابراین می توان با تقویت جهت گیری مذهبی درونی دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه های روان شناختی مستمر در دانشگاه، کیفیت زندگی آن ها را ارتقا داد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
75 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!