بهبود خصوصیات مکانیکی و ممانعتی فیلم های زیست تخریب پذیر نشاسته سیب زمینی با استفاده از نانوذرات اکسیدروی و کاربرد آن در بسته بندی میوه آلبالو ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میوه آلبالو پس از برداشت به دلیل فساد و تخریب سریع، صادارات محدودی دارد. بسته بندی مناسب موجب افزایش ماندگاری محصول خواهد شد. از سویی دیگر، فیلم های طبیعی مورد مصرف در بسته بندی محصولات غذایی مانند نشاسته، خصوصیات مکانیکی و ممانعتی ضعیفی دارند. بدین منظور استفاده از ترکیبات نانو برای بهبود ویژگی های فیلم های بر پایه نشاسته پیشنهاد شده است. نانوذرات اکسیدروی با توجه به خصوصیاتی همچون ایمن بودن، دسترسی آسان و قیمت مناسب، می تواند به عنوان گزینه ای مطمئن برای تقویت فیلم های بر پایه نشاسته مطرح باشند. هدف از انجام این پژوهش، طراحی فیلم های بسته بندی جدید بر پایه نشاسته سیب زمینی که با ترکیب درصدهای مختلف از نانوذرات اکسیدروی (4%، 3%، 2%، 1%، 5/0%،0%) تقویت شده و بررسی عملکرد آن بروی شاخص های کیفی میوه آلبالوی ایرانی می باشد. فیلم های حاصل با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی، تست های مکانیکی و نفوذپذیری به بخارآب بررسی شدند. به طور کلی با افزودن نانوذرات اکسیدروی به بستر فیلم های بر پایه نشاسته سیب زمینی، استحکام کششی و مدول الاستیسیته فیلم ها به ترتیب از 7/3 تا 8/4 مگاپاسکال و از 63 تا 92 مگاپاسکال افزایش یافت در حالیکه، درصد ازدیاد طول و نفوذپذیری نسبت به بخارآب به ترتیب از 26% به 22% و از 7-10×7/5 به 7-10×3/5 (g.Pa-1.h-1.m-1)کاهش یافت. به طور کلی، بررسی ها نشان داد که فیلم نشاسته حاوی نانوذرات اکسیدروی 2% خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بهتری نسبت به فیلم های دیگر دارد و بنابراین به عنوان مناسب ترین فیلم، برای ارزیابی تاثیرات نوع بسته بندی در حفظ شاخص های کیفی میوه آلبالو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از بالاتر بودن میزان اسیدیته، ماده جامد محلول و سفتی بافت نمونه آلبالوهای بسته بندی شده در فیلم نشاسته سیب زمینی/نانوذرات اکسید روی 2% نسبت به نمونه میوه های بسته بندی شده در فیلم نشاسته خالص و فیلم های پلی اتیلن تجاری بودند. در این مطالعه جهت تحلیل آماری از نرم افزار SPSS استفاده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!