بررسی تاثیرماساژ اختصاصی پا بر شاخصهای فیزیولوژیک قبل از عمل جراحی هیسترکتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هیسترکتومی یکی از شایعترین شیوه های جراحی در بین زنان سنین تولیدمثل است. این جراحی شایع باعث استرس و اضطراب در زنان می گردد. اضطراب به عنوان یک پاسخ طبیعی سازگار در دوره قبل از عمل می تواند بر واکنشهای فیزیولوژیک تاثیر بگذارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر ماساژ اختصاصی پا برمیزان اضطراب و شاخص های فیزیولوژیک قبل از عمل هیسترکتومی انجام شد.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوگروهی (مداخله وکنترل) است. تعداد نمونه ها 60 بیمار از 2 بیمارستان شریعتی وولیعصر تهران(30 مداخله،30 کنترل) با تخصیص تصادفی انتخاب شدند. در گروه مداخله ماساژ یک مرتبه به مدت 20 دقیقه در ساعت خاصی روز قبل از عمل بر روی پاهای بیمار انجام گرفت. در گروه کنترل مداخله ای انجام نگرفت. در هر 2 گروه قبل از انجام مداخله میزان اضطراب و علایم حیاتی چک وثبت شد، سپس 30 دقیقه بعد از انجام مداخله در هر دو گروه مجددا میزان اضطراب و علایم حیاتی چک وثبت گردید. داده های این پژوهش با استفاده از آزمونهای آماری کای دو،آزمون دقیق فیشر، تی زوجی وتی مستقل با استفاده از نرم افزارآماری مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. (نسخه 16)
یافته ها
یافته های این پژوهش در مقایسه 2گروه مداخله وکنترل در میان شاخص های فیزیولوژیک شامل نبض، فشار خون سیستولیک ودیاستولیک تغییر معناداری را نشان نداد. فقط تنفس تغییر معناداری را در مقایسه دو گروه نشان داد((p=0،00
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان می دهد که ماساژ بر شاخص های فیزیولوژیک بیمارشامل نبض، فشارخون سیستولیک ودیاستولیک تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است و فقط تعداد تنفس را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!