طرح تحول نظام سلامت، نگاهی نو به ارایه خدمات سلامت: چالش های فراروی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
در دو دهه اخیر به دنبال ناتوانی نظام های سلامت در پاسخ گویی به نیازها و انتظارات جدید بهداشتی-درمانی، گرایش بین المللی قوی در راستای اصلاح نظام سلامت شکل گرفته است. با توجه به برنامه ریزی جدید در این خصوص، هدف مطالعه حاضر بررسی چالش های فراروی طرح تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.
روش کار
مطالعه حاضر با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت. تعداد 43 نفر از مدیران سیستم های بهداشتی-درمانی و مسئولین بیمارستان ها به پرسش های باز پاسخ، پاسخ دادند. سپس، داده های حاصل از پرسشنامه باز پاسخ مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج منتج به استخراج 672 کد اولیه گردید؛ پس از تحلیل، کدهای اولیه در 4 طبقه اصلی دسته بندی شدند: ” نظام سلامت: ضرورت کشوری “،پیش ”نیازها“،”پایش های بی وقفه“ و ”چالش ها“. طبقه نظام سلامت: ضرورت کشوری مشتمل بر زیر طبقات ضرورت منطقه ای، اهداف سلامت محور در دولت، و دستیابی به سلامت اولویت مردم؛ طبقه پیش نیازها متشکل از برنامه ریزی، فرهنگ سازی، و زیرساخت ها؛ طبقه پایش های بی وقفه شامل زیر طبقات نظرخواهی ها و نظارت پایدار، و طبقه چالش ها مشتمل بر دو زیر طبقه چالش های پیش رو و چالش های آینده.
نتیجه گیری
طرح تحول نظام سلامت با تاکید بر دستیابی آحاد مردم به نیازهای بهداشتی-درمانی اجرا گردید. ضرورت اجرای این طرح از دیدگاه مدیران، به خصوص مبتنی بر نقش سیستم سلامت در کاهش هزینه های مالی تحمیلی به مردم بوده که البته در آن دو جنبه ی صنعت گردشگری سلامت و محرومیت استان گیلان مورد غفلت واقع شده و لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد. بی تردید توجه به پیش نیازها و پایش مستمر طرح می تواند نقش به سزایی در اجرای هر چه بهتر آن ایفا نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!