ارزیابی فنوتیپی و مولکولی تعدادی از لاین های پیشرفته و امیدبخش گندم نان نسبت به قارچ Pyrenophora tritici-repentis عامل بیماری لکه خرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق مقاومت هشتاد لاین پیشرفته و امیدبخش گندم نان اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور نسبت به جدایه P8 (نژاد 8) قارچ P. tritici-repentis عامل بیماری لکه خرمایی، در گلخانه مورد بررسی قرار گرفت. لاین های گندم در سه تکرار در مرحله دوبرگی گیاهچه ای با استفاده از کنیدی های قارچ مایه زنی شدند. از رقم Grandian به عنوان شاهد حساس و رقم BR34 به عنوان شاهد مقاوم استفاده شد. نتایج ارزیابی ها نشان داد که از میان بیست لاین امیدبخش سال 1391 تنها لاین ER-N-91-15 و از میان بیست لاین امیدبخش سال 1392 تنها چهار لاین ER-N-92-5، ER-N-92-9، ER-N-92-12 و ER-N-92-20 نسبت به جدایه P8 مقاوم بودند. ارزیابی لاین های پیشرفته سال 1392 نیز بیانگر این بود که در بین چهل لاین تنها لاین AR-N-92-39 نسبت به جدایه P8 مقاوم بوده و بقیه لاین ها واکنش های متفاوتی از نیمه حساس، حساس تا خیلی حساس نشان دادند. واکنش لاین های گندم نسبت به تزریق ToxA همراه با غربالگری مولکولی لاین ها برای وجود یا عدم وجود ژن حساسیت (Tsn1) نیز بررسی شد. در مجموع حساسیت نوزده لاین نسبت به تزریق ToxA محرز شد. غربالگری با استفاده از پرایمرهای اختصاصی این ژن نشان داد که نکروز حاصل بعد از تزریق ToxA به طور کامل با وجود ژن Tsn1 ارتباط داشت. در مجموع، نتایج به دست آمده از این آزمایش ها نشان داد که بیشتر ارقام و لاین های گندم مورد بررسی نسبت به این بیمار ی حساس بودند که این موضوع می تواند به دلیل عدم غربالگری نسبت به این بیماری در طول برنامه های به نژادی گندم باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
265 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!