حضور محققان ایرانی در شبکه های اجتماعی علمی: مطالعه موردی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شبکه های اجتماعی علمی با افزایش تعامل میان محققان، از طرفی باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و از سوی دیگر، منجر به پویایی و شناسایی آن ها و تولیدات علمی شان می شود. با توجه به اهمیت حضور محققان در چنین شبکه هایی، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان حضور و استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از این نوع شبکه ها بود.
روش بررسی
در این پژوهش ‏مقطعی- توصیفی- تحلیلی، 154 عضو هیات علمی دانشگاه که از اردیبهشت تا شهریور سال 1395 در دانشگاه حضور داشتند، وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های 2c و Fisher exact در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
122 نفر پرسش نامه را تکمیل کردند و عودت دادند. 8/59 درصد (73 نفر) اعضای هیات علمی حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی علمی عضو بودند. ارتباط معنی داری بین عضویت در ResearchGate و مرتبه علمی مشاهده گردید (037/0 = P)؛ به طوری که عضویت اعضای با مرتبه علمی مربی، کمتر از عضویت اعضای دارای مرتبه استادیاری، دانشیاری یا بالاتر بود. شایع ترین دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی علمی، دنبال کردن فعالیت های سایر پژوهشگران و شایع ترین دلیل عدم استفاده، کمبود وقت ‏عنوان شد. همچنین، ارتباط معنی داری بین عدم مهارت کافی در بازیابی اطلاعات و مرتبه علمی وجود داشت (004/0 = P)؛ به گونه ای که درصد بالایی از اعضای هیات علمی مربی (5/38 درصد) اظهار نمودند که مهارت کافی را در بازیابی اطلاعات ندارند.
نتیجه گیری
استفاده از شبکه های اجتماعی علمی موجب افزایش رویت پذیری برون دادهای علمی و به دنبال آن، افزایش استناد به تولیدات علمی موسسه خواهد شد که ارتقای سطح پژوهش های دانشگاه را به همراه خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!