ضرورت انتخاب مدل بهینه مکان یابی لندفیل های شهری در راستای آمایش سرزمین و توسعه پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مکان یابی محل مناسب برای دفن پسماند از ضروریات طرح های توسعه شهری است. توسعه پایدار را می توان به معنای شناسایی ویژگی ها و دارایی های منحصربه فرد هر منطقه دانست که مزیت های هر منطقه را برجسته نموده و ذی نفع های منطقه و منابع را حول چشم انداز برخاسته از آمایش سرزمین سوق می دهد. توسعه ی فضایی لندفیل های شهری در پهنه ی سرزمین مجموعه مخاطرات و تهدیداتی است که از منابع مختلف انسانی به محیط زیست وارد می شود. ازاین رو مطالعات پایه زیست محیطی با تکیه بر فن آوری GIS و دیگر مدل های مربوط بر اساس تجزیه و تحلیل فضایی داده ها در خصوص شناسایی منطقه، می تواند موردتوجه جدی قرار گیرد. سیمای سرزمین بر سودمندی فعالیت های انسان در طبیعت اشاره می کند به خصوص در مناطقی که دلالت بر گیاهان دارد و یا به طور مصنوعی ترسیم شده است، از طرفی در لندفیل های شهری بررسی از دیدگاه سیمای سرزمین تاثیر بسیار مهمی در انتخاب محل دفن دارد. این تحقیق با هدف ضرورت انتخاب مدل بهینه برای مکان یابی لندفیل های شهری در راستای آمایش سرزمین و توسعه پایدار است.
روش بررسی
در این تحقیق محل دفن پسماند شهر بوشهر مورد بازدید قرار گرفته و ویژگی هایی نظیر میزان فاصله چاه، مراکز جمعیتی و مسکونی، مراکز صنعتی، جاده دسترسی، فرودگاه ها، مراکز تاریخی و مذهبی، مناطق با اهمیت زیستی، شکارگاه ها و زیستگاه های پرندگان، مختصات جغرافیایی، باد، پستی و بلندی زمین، زمین شناسی، کاربری اراضی، خاک شناسی، مسیل ها، عمق آب های زیرزمینی، دشت سیلابی، آب سطحی و شیب مورد مطالعه قرار گرفت. پس از انجام پردازش های لازم در این نرم افزار نقشه مختلف منطقه تهیه گردید. نقشه حاصل به نرم افزار Arc GIS انتقال داده شد. نقشه های با تابع Clip کلیه فایل های رقومی مختص این محدوده استخراج شد. نقشه های پایه در محیط، 2/9 Arc GIS در محدوده مطالعاتی با استفاده از تابع Buffer مشخص گردید، سپس نقشه ها دسته بندی و در نهایت با روی هم گذاری هر یک از نقشه ها، نقشه نهایی شده، به دست آمد. نقشه نهایی با توجه به جداول طبقه بندی با سه ارزش نامناسب، متوسط و مناسب تهیه گردید.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که منطقه مورد مطالعه 57 درصد مناسب، 40 درصد نامناسب و 3 درصد متوسط در راستای آمایش و توسعه پایدار ارزیابی شد. همچنین بر اساس میزان رشد جمعیت در شهر بوشهر میزان تولید پسماند در افق 20 ساله مساحت اراضی مورد نیاز دفن بهداشتی در محدوه مطالعاتی از سال 1385 تا 1405، 2/1176261 هکتار محاسبه گردید. با توجه به این که مساحت زمین محل دفن فعلی 2 هکتار می باشد، مشخص شد این محل جواب گوی نیاز 20 ساله نمی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
341 تا 351
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!