بررسی تاثیر کیفیت نور در شرایط درون شیشه ای بر ریخت شناختی گیاهچه، رشد و تولید ریزغده سیب زمینی (Solanum tuberosum) در کشت هیدروپونیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برای بررسی تاثیر منابع مختلف نور بر رشد گیاهچه های سیب زمینی در شرایط درون شیشه ای و عملکرد آن ها پس از کشت در گلخانه، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه کامل تصادفی با شش تکرار در آزمایشگاه و گلخانه شرکت فناوران بذر یکتا در مشهد اجرا شد. تیمارها شامل هشت سطح نوری (دیودهای ساطع کننده نور (LED) سفید، قرمز، آبی، ترکیب طیف آبی و قرمز به نسبت های 1:1، 1:3، 3:1، نور فلورسنت، نور طبیعی) و دو رقم سیب زمینی (آگریا، فونتانه) بودند. ریز ازدیادی گیاهچه ها از طریق کشت بافت در شرایط درون شیشه ای و محیط کشت پایه MS صورت گرفت. گیاهچه ها چهار هفته در محیط کشت و تحت تیمارهای نوری قرار گرفتند، سپس از محیط کشت خارج شده و 90 روز در گلخانه، در نور طبیعی رشد کردند. نتایج نشان داد، گیاهچه های رقم آگریا در شرایط درون شیشه ای 73/0 سانتی متر ارتفاع بیشتری نسبت به رقم فونتانه داشتند. بیشترین و کمترین سطح برگ در شرایط درون شیشه ای در نور طبیعی و طیف قرمز به ترتیب با 79/2 و 50/0 سانتی متر مربع در بوته مشاهده شد. با افزایش نسبت نور قرمز در شرایط درون شیشه ای، در هر دو رقم شمار غده در بوته در گلخانه افزایش و وزن آن ها کاهش یافت. نور فلورسنت با 28/2 غده در بوته، کمترین شمار غده در بوته را تولید کرد. با افزایش طیف قرمز، بوته های سیب زمینی، شمار بیشتری غده با وزن و اندازه کوچک تر تولید کردند. به طورکلی در شرایط درون شیشه ای با استفاده از نور طبیعی امکان تولید گیاهچه های مناسب سیب زمینی برای کاهش هزینه ها وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
933 تا 941
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!