تاثیر رایحه درمانی اسانس پرتقال بر میزان اضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر، یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
اکثر بیمارانی که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار می گیرند قبل از انجام این پروسیچر دچار ترس و اضطراب می شوند و عوارضی مانند دیس ریتمی، اسپاسم و پارگی عروق، زندگی مددجو را در معرض خطر قرار می دهد. روش های غیر دارویی مانند رایحه درمانی می تواند بر کاهش اضطراب موثر و در نتیجه موجب پیشگیری از این عوارض شود. هدف از این تحقیق تعیین تاثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی است. که بر روی 78 بیمار تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در بخش آنژیوگرافی مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) ساری در سال 1392 انجام و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. که درنهایت با حذف 10 نفر به دلیل دارا بودن معیارهای حذف حین پژوهش خارج گردیدند و در گروه کنترل (33 نفره) از دارونما (آب مقطر) و در گروه مداخله (35 نفره) استنشاق اسانس توسط دستمال پلی اتیلن غیرقابل جذب آغشته به دو قطره اسانس به مدت 20 دقیقه استفاده شد و سطح اضطراب واحد پژوهش قبل و بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر سنجیده شد. داده ها با نرم افزار 19- SPSS و آزمون آماری کای دو، آزمون دقیق فیشروتی زوج تحلیل شد.
یافته ها
یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که پس از رایحه درمانی، سطح اضطراب گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری نشان داد (p=0/025) همچنین میزان اضطراب گروه رایحه درمانی قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنی داری را نشان دادند (0/001 >P) ولی در میزان اضطراب گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (831/0 p=).
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه، اثربخشی رایحه درمانی استنشاقی با پرتقال را در کاهش اضطراب آشکار بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر نشان می دهد. بنابراین می توان در موقعیت بالینی از رایحه درمانی توسط این اسانس به منظور کاهش اضطراب استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
806 تا 814
لینک کوتاه:
magiran.com/p1806915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!