بررسی اثر کروسین متعاقب ایجاد مدل صرعی با هیپوکسی بر حافظه احترازی و فعالیت حرکتی در موش صحرایی جوان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
هیپوکسی شایع ترین علت تشنج در نوزادان است. تشنج های ناشی از هیپوکسی باعث افزایش دائمی تحریک پذیری نورون ها می شود و با تغییر فعالیت و انعطاف پذیری سیناپسی منجر به اختلال حافظه می شود. کروسین (Crocus sativus L.) یک کاروتنوئید محلول در آب و از مهم ترین اجزای فعال زعفران است و بسیاری از مطالعات نشان می دهند که در بهبود یادگیری، حافظه و فعالیت حرکتی نقش مهمی دارد. در این کار اثر کروسین متعاقب ایجاد مدل صرعی با هیپوکسی بر حافظه احترازی و فعالیت حرکتی در موش صحرایی جوان موردمطالعه قرار گرفت.
مواد و روش کار
در این آزمایش 40 سر موش صحرایی جوان (نژاد ویستار) با محدوده سنی (12-10) روزه، وزن تقریبی (22-18) گرم در دمای اتاق (2±23) نگهداری شدند. موش ها به 4 گروه آزمایشی تقسیم شدند: شاهد، کروسین، هیپوکسی تنها و گروه هیپوکسی تیمار شده با کروسین. به منظور ایجاد هیپوکسی موش ها به مدت 15 دقیقه در جعبه هیپوکسی با 7 درصد اکسیژن و 93 درصد نیتروژن قرار گرفتند. موش های دریافت کننده کروسین پس از طی دوران شیردهی، کروسین را به میزان 30 میلی گرم بر کیلوگرم و به مدت 21 روز به روش تزریق درون صفاقی دریافت کردند. در پایان، حافظه احترازی غیرفعال، تعادل و فعالیت حرکتی به ترتیب با دستگاه های شاتل باکس، روتارود و جعبه باز سنجیده شدند.
یافته ها
نتایج یک کاهش تاخیر در زمان ورود به اتاق تاریک و افزایش زمان سپری شده در اتاق تاریک را در آزمون اجتنابی غیرفعال پس از هیپوکسی نشان داد (05/0>p) که با پس درمانی کروسین مهار شد. هیپوکسی همچنین باعث اختلال تعادل و فعالیت حرکت در آزمون های روتارود و میدان باز شد (05/0>p) که با تیمار کروسین مهار شد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که هیپوکسی باعث اختلال یادگیری اجتنابی غیرفعال، تعادل و فعالیت حرکتی می شود و تیمار با کروسین باعث بهبود این تغییرات می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
826 تا 836
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!