اثرات دو روش گرم کردن سنتی و نیرومندسازی پس فعالی بر نیروهای عکس العمل زمین حین انجام حرکت اسکات پرش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
روش گرم کردن مناسب می تواند به عنوان راهکاری برای بهبود عملکرد ورزشکاران در رشته های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه اثر دو روش گرم کردن سنتی و نیرومندسازی پس فعالی بر نیروهای عکس العمل زمین حین انجام حرکت اسکات پرش بود.
روش بررسی
تعداد 14 نفر ورزشکار تمرین کرده مرد (سن=26/5±3/64 سال، وزن=70±10/65 کیلوگرم، قد=180±8/39 سانتی متر) داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. ورزشکاران بطور تصادفی در سه روز متفاوت سه روش گرم کردن سنتی (معمولی)، گرم کردن به روش نیرومندسازی پس فعالی ایستا و پویا با انجام حرکت نیم اسکات جفت پا با شدت 90 درصد یک تکرار بیشینه را اجرا کردند. پس از هر یک از روش های گرم کردن، آزمون اسکات پرش بر روی تخته نیروسنج جهت ارزیابی نیروهای عکس العمل زمین انجام شد.
یافته ها
در فاز پرش و فرود، مقدار اوج نیروی عکس العمل افقی و عمودی در حالت گرم کردن سنتی از دو حالت گرم کردن نیم اسکات جفت پای ایستا (001/0p= برای هر دو فاز) و پویا (001/0p= برای هر دو فاز) کمتر بود. همچنین، در فاز پرش تفاوت معناداری بین دو حالت گرم کردن نیم اسکات جفت پای ایستا و پویا در نیروی عکس العمل افقی مشاهده شد (003/0p=). به علاوه، تفاوت معناداری در ارتفاع پرش عمودی و مقدار میانگین توسعه نیرو بین حالت گرم کردن سنتی با گرم کردن نیم اسکات جفت پای ایستا (001/0p= برای هر دو روش) و پویا (001/0p= برای هر دو) و بین حالات ایستا با پویا (به ترتیب: 003/0p= و 002/0p=) مشاهده شد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این تحقیق، به نظر می رسد استفاده از پدیده نیرومندسازی پس فعالی در فرآیند گرم کردن می تواند مزیت بیشتری نسبت به گرم کردن معمولی در بهبود رکورد و عملکرد افراد هنگام اجرای حرکت اسکات پرش داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!