بررسی میزان پراکسید هیدروژن در روغن های مصرفی در مغازه های اغذیه فروشی شهر کرمانشاه در سال 1395

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رشد روزافزون مصرف غذاهای فوری مانند انواع ساندویچ، همبرگر و... در بین نوجوانان و جوانان و روش طبخ این غذاها که اغلب به شکل سرخ کرده می باشد، باعث آسیب به سلامتی می شود؛ چرا که سرخ کردن زیاد روغن خوراکی منجر به هیدرولیز، اکسیداسیون و پلیمریزاسیون روغن می گردد. تولید رادیکال های آزاد ناشی از سرخ کردن زیاد روغن از جمله علل سرطان، بیماری های التهابی و گوارشی، آترواسکلروز، پیری و نظایر آن می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی میزان پراکسید در روغن های مصرفی اغذیه فروشی های شهر کرمانشاه در سال 1395 بود.

روش ها

این پژوهش به روش توصیفی- مقطعی در اغذیه فروشی های شهر کرمانشاه انجام شد. بدین ترتیب، بر اساس استاندارد 493 موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران، 81 نمونه از روغن های مصرفی برداشت شد و پس از انتقال به آزمایشگاه، عدد پراکسید آن ها طبق استاندارد شماره 4179 اندازه گیری گردید و مقادیر به دست آمده مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

از مجموع 81 نمونه مورد بررسی، 59 درصد (48 نمونه) از روغن ها قابل مصرف و در حد استاندارد و 41 درصد (33 نمونه) آن ها غیر قابل مصرف و بالاتر از حد استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (5 میلی اکی والان در کیلوگرم) بود. علاوه بر این، کمترین و بیشترین عدد اکسایش پراکسید به ترتیب صفر و 29 میلی اکی والان در کیلوگرم به دست آمد.

نتیجه گیری

با توجه به این که حدود نیمی از روغن های خوراکی مورد بررسی در مطالعه حاضر، مقدار پراکسید بیشتر از حد مجاز داشت؛ بنابراین، لزوم نظارت بیشتر، اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و اجرای دوره های آموزشی و بهداشتی برای شاغلان این بخش امری ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 404
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!