تغییرات بالای مولکولی و ریخت شناختی جمعیت های شاه کولی جنوبی Alburnus mossulensis Heckel، 1843 ایران (ماهیان استخوانی عالی: کپورماهیان)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تغییرات ریخت شناختی و ژنتیکی جمعیت های گونه شاه کولی جنوبی (A. mossulensis) از چهار زیر حوضه تیگره (دجله)، پرسیس (حوضه خلیج فارس)، هرمز و حوضه رودخانه کر بررسی شد. اندازه گیری 39 صفت ریخت شناسی در 110 نمونه جمع آوری شده از 17 رودخانه حوضه های جنوبی نشان داد که تمایز معنی داری در صفات شمارشی بین برخی جمعیت ها مشاهده می شود. این نتایج با داده های شاخص درون زادآوری و فاصله ژنتیکی بدست آمده از 1022 نوکلوتید از ژن سایتوکروم b نیز تایید می شود. از مجموع 17 جمعیت مطالعه شده، صفات شمارشی و مولکولی تا حدود زیادی جمعیت حوضه رودخانه کر را از جمعیت های دو زیرحوضه پرسیس و هرمز متمایز می کند. اما این جمعیت با برخی جمعیت های زیر حوضه تیگره فاقد جدایی ریختی است. جمعیت زیر حوضه های هرمز و پرسیس از هم جدا نمی شوند. در آنالیز واریانس مولکولی، علی رغم مشاهده میزان جریان ژنتیکی پایین بین جمعیت حوضه کر و اغلب جمعیت ها، بین میزان واگرایی ژنتیکی و فاصله جغرافیایی همبستگی معنی داری مشاهده نشد. تغییرات مشاهده شده در صفات ریختی و ژنتیکی بین جمعیت های این گونه، احتمالا به علت تاریخچه پیچیده زمین شناسی منطقه و جدایی نسبی و یا کامل حوضه ها از یکدیگر می باشد. براساس داده های موجود واگرایی مشاهده شده در حد تغییرات درون گونه ای ارزیابی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!