اثر آدیپوران بر فعالیت کاسپاز 3، ماتریکس متالوپروتئینازهای 2، 9 و آنژیوژنز در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان موش صحرایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه استفاده از سلول های بنیادی یک گزینه ی مناسب جهت درمان بسیاری از بیماری ها می باشد، اما بقای پایین و تعداد کم سلول های بنیادی پیوند شده، مهم ترین مانع در سلول درمانی می باشند. در سال های اخیر، پیش تیمار سلول های بنیادی با ترکیبات شیمیایی و دارویی، کارایی این سلول ها در درمان را افزایش داده است. در این مطالعه، اثر آدیپوران (AdipoRon)، آگونیست گیرنده ی آدیپونکتین، بر فعالیت کاسپاز 3، آنزیم های ماتریکس متالوپروتئیناز-2 (Matrix metalloproteinases-2 یا MMP-2)، MMP-9 و آنژیوژنز در Mesenchymal stem cells (MSCs) مشتق از مغز استخوان موش صحرایی بررسی گردید.
روش ها
MSCs با غلظت های مختلف آدیپوران به مدت 24 ساعت تیمار گردیدند. بیان ژن های عامل رشد اندوتلیال عروقی (Vascular endothelial growth factor یا VEGF)، آنژیوپویتین-2 (Angiopoietin-2 یا Ang-2) و Ang-4 با استفاده از Real-time polymerase chain reaction (Real-time PCR) اندازه گیری گردید. فعالیت آنزیم های MMP-2 و MMP-9 با روش زایموگرافی بررسی شد. اندازه گیری فعالیت کاسپاز 3 از طریق آزمون آنزیمی ارزیابی شد.
یافته ها
نتایج Real-time PCR نشان داد که آدیپوران بیان VEGF را به طور قابل ملاحظه ای نسبت به گروه شاهد افزایش داد، اما تاثیری بر بیان ژن های Ang-2 و Ang-4 نداشت. فعالیت MMP-2 و MMP-9 در نمونه های تیمار شده با آدیپوران نسبت به نمونه ی شاهد افزایش داشت. فعالیت کاسپاز 3 در سلول های تیمار شده با آدیپوران در مقایسه با گروه شاهد کاهش یافت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این مطالعه، احتمال می رود پیش تیمار MSCs با آدیپوران قبل از پیوند، بتواند بقا و مهاجرت این سلول ها را از طریق افزایش بیان VEGF، افزایش فعالیت MMP-2 و MMP-9 و مهار فعالیت آنزیمی کاسپاز 3 بهبود دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810508 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!