وضعیت ناخوشی های پس از زایمان و عوامل مرتبط با آن، گناباد- 1395

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ناخوشی های پس از زایمان به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی در سطح جهان مطرح هستند که اطلاعات اندکی در مورد فراوانی و نوع آنها در جوامع مختلف وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت ناخوشی های پس از زایمان و عوامل مرتبط با آن در شهر گناباد انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال های 95-1394 بر روی 158 نفر از زنانی که جهت مراقبت های دوران بارداری به مراکز سلامت جامعه شهر گناباد مراجعه کرده بودند، انجام شد. پرسشنامه مشخصات فردی و باروری مقیاس سلامت عمومی 28 سوالی (GHQ28) در طی دوران بارداری و پرسشنامه سنجش ناخوشی های پس از زایمان جهت سنجش عوارض دو ماه پس از زایمان تکمیل شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و کای اسکوئر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
شایع ترین مشکلات پس از زایمان به ترتیب درد محل برش سزارین (69%)، خستگی (50%)، کمردرد (5/46%)، درد محل اپی زیاتومی (5/46%) و اختلالات خواب (4/44%) بودند. بین شیوع سردرد با روش تغذیه نوزاد (038/0=p)، یبوست با سن پایین تر (027/0=p)، نفخ و روش زایمان (018/0=p)، سن بالاتر و درد محل برش سزارین (017/0=p)، سن کمتر و درد محل اپی زیاتومی (008/0=p)، تکرر ادرار و شغل مادر (029/0=p)، زخم نیپل و سن کمتر (013/0=p)، زخم نیپل و شیردهی انحصاری (040/0=p) و سوزش ادرار و وزن نوزاد (0001/0p<) ارتباط آماری معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
درد محل سزارین، خستگی، کمردرد، درد محل اپی زیاتومی و اختلالات خواب، شایع ترین ناخوشی های پس از زایمان هستند. با توجه به شیوع نسبتا بالای این مشکلات توصیه می شود که ارزیابی و مراقبت های دقیق پس از زایمان با تمرکز بر تشخیص و درمان این ناخوشی ها انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!