خودآزمایی پستان و نقش آموزش بر تغییر تصمیم زنان بر اساس مدل مراحل تغییر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان یک مشکل بزرگ بهداشتی در جهان است که تشخیص زودرس آن نقش مهمی در کاهش مرگ و میر منتسب به این بیماری دارد، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر آموزش بر تغییر رفتار خودآزمایی پستان زنان شهر گناباد انجام شد.
روش کار
این مطالعه یک کارآزمایی در عرصه است که در سال 1394 با مشارکت 140 نفر از زنان متاهل 49-20 ساله شهر گناباد انجام شد. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند و به گروه آزمون خودآزمایی پستان آموزش داده شد. رفتار خودآزمایی پستان با استفاده از مدل مراحل تغییر مورد بررسی قرار گرفت و پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی و مراحل تغییر قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، تی دانشجویی، کای اسکوئر و تحلیل واریانس چند متغیره انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
قبل از آموزش، اکثریت زنان دو گروه در مرحله پیش تفکر و تفکر قرار داشتند. آزمون کای دو، تفاوت معنی داری در مراحل تغییر قبل از مداخله نشان نداد (609/0=p). بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله، اکثر زنان گروه آزمون به سمت مراحل عمل و نگهداری پیشرفت کردند، ولی در گروه شاهد اکثر زنان همچنان در مراحل پیش تفکر و تفکر قرار داشتند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی است که مداخله آموزشی مبتنی بر مدل مراحل تغییر در ارتقاء رفتار خودآزمایی پستان موثر است. علاوه بر این، آموزش بر اساس مدل مراحل تغییر بر حسب اینکه افراد در کدام یک از مراحل تغییر رفتار خودآزمایی پستان قرار دارند، موجب ارتقاء انجام رفتارهای غربالگری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!