اثر تزریق سلول های بنیادی خون ساز بر عملکرد و بقاء پیوند کلیه در بیماران دریافت کننده پیوند از دهنده غیر خویشاوند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از مطالعه پیش رو، ارزیابی تاثیر سلول های بنیادی دهنده بر بهبود بقای پیوند و کاهش نیاز به مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی در بیماران پیوند کلیه است.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی دو گروه بیمار وارد مطالعه شدند؛ بدین صورت که تعداد 5 بیمار افزون بر پیوند کلیه از دهنده غیر خویشاوند (Living Unrelated Donor)، هم زمان سلول های بنیادی تهیه شده از خون محیطی دهنده (cells/case 109 × 23-18) را در چهار نوبت، پیش و پس از پیوند دریافت کردند (گروه مداخله)؛ و تعداد 8 بیمار فقط پیوند کلیه را از دهنده غیر خویشاوند دریافت کردند (گروه کنترل). میزان کایمریسم در خون محیطی، براساس تطابق نداشتن HLA و به روش تلفیقی PCR-flowcytometry در ماه های اول، سوم و دوازدهم پس از پیوند مشخص شد.
یافته ها
5/12% بیماران در گروه کنترل، عفونت CMV و 5/37% عفونت ادراری، داشتند و 12/5% دچار مشکلات گوارشی شدند. 5 مورد از 8 بیمار گروه کنترل (62/5%) در مقایسه با 2 بیمار از 5 مورد گروه مداخله، حملات رد حاد پیوند را نشان دادند. افزون بر این، در هر گروه تعداد یک مورد رد تسریع یافته گزارش شد. ارزیابی کایمریسم فعال محیطی در دو بیمار با پیوند پایدار و با عملکرد نرمال نشان داد که تا سه ماه پس از پیوند، کایمریسم محیطی قابل تشخیص بوده و در حضور کایمریسم هیچ گونه علائمی از حملات رد پیوند گزارش نگردید.
نتیجه گیری
تزریق سلول های بنیادی دهنده، می تواند در گیرنده پیوند کلیه، کایمریسم محیطی ایجاد کند و این تزریق با بهبود عملکرد پیوند و افزایش بقای آن ارتباط مستقیم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!