تاثیر آموزش بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان و سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی دانش آموزان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سلامت دهان و دندان می تواند عملکرد کودکان را در مدرسه و موفقیتشان را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. الگوی اعتقاد بهداشتی تلاش می کند تا رفتارهای بهداشتی را با تمرکز بر اعتقادات و نگرش های افراد توصیف کند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان و الگوی اعتقاد بهداشتی دانش آموزان دختر انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی، 140دانش آموزان پایه پنجم شهر اهواز به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به رفتارهای بهداشتی و الگوی اعتقاد بهداشتی در دو گروه قبل و بعد از 8 هفته جمع آوری شد. برنامه آموزش بهداشت دهان و دندان مبتنی بر سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی به روش سخنرانی، بحث گروهی در 5 جلسه آموزشی انجام شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
قبل از انجام مداخله؛ 6/58 درصد گروه آزمون و9/62 درصد گروه کنترل گاهی اوقات و 4/41 درصد گروه آزمون و1/37درصد گروه کنترل یکبار در روز مسواک می زدند. 60 درصد دانش آموزان در گروه آزمون و3/34درصد آنها در گروه کنترل از نخ دندان استفاده نمی کردند همچنین 40 درصد از دانش آموزان در گروه آزمون و 7/65 درصد آنان در گروه کنترل گاهی از نخ دندان استفاده می کردند. پس از انجام مداخله، 6/98 درصد گروه آزمون و6/38 درصد گروه کنترل یکبار در طول روز دندان هایشان را مسواک می زدند. همچنین 80 درصد آنها در گروه آزمون یکبار در طول روز از نخ دندان استفاده می کردند. نتایج نشان داد که بعد از مداخله میانگین نمره رفتارهای بهداشتی (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن) (001/0=P) و سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی شامل شدت درک شده، حساسیت درک شده، موانع درک شده، منافع درک شده، راهنمایی برای عمل و خودکارآمدی درک شده (05/0>P) در دو گروه آزمون وکنترل تفاوت معنی داری داشت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد که الگوی اعتقاد بهداشتی کارایی لازم را در خصوص ارتقاء رفتارهای بهداشتی دهان و دندان دارد. لذا استفاده از این الگو جهت آموزش دانش آموزان در مدارس پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p1817384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!