اثر عصاره هیدرو الکلی برگ سبز گندم بر گلوکز و پارامتر های چربی و استرس اکسیداتیو در موش های سوری دیابتی شده با آلوکسان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت یکی از شایع ترین بیماری های سیستم غدد درون ریز بدن محسوب می شود که شیوع آن در جوامع انسانی روز به روز در حال افزایش است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی اثر عصاره ی هیدروالکلی برگ سبز گندم بر گلوکز، کلسترول، تری_گلیسیرید، LDL، HDL و ظرفیت تام آنتی اکسیدان سرم خون در موش سوری دیابتی شده با آلوکسان می باشد.
روش ها
در این تحقیق 40 سر موش سوری نر با میانگین وزنی 25-20 گرم در هشت گروه 5 تایی شاهد؛ کنترل(شم)؛ مت فورمین (mg/kg 60)عصاره های برگ سبز گندم (100؛ 200؛ 400؛ 800 وmg/kg1000) مورد مطالعه قرار گرفتند. در تمام گروه ها در ابتدای مطالعه گلوکز خون اندازه گیری شد، گروه کنترل و گروه های تجربی با تزریق آلوکسان (mg/kg 120)به صورت داخل صفاقی دیابتی شدند. گروه کنترل و گروه های تجربی به مدت 10 روز ترکیبات ذکرشده را به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند و 48 ساعت بعد از تمامی گروه ها از طریق بی هوشی و داخل بطنی خون گیری به عمل آمد و شاخص های گلوکز، کلسترول، تری_گلیسیرید، LDL و HDL و ظرفیت تام آنتی اکسیدان سرم اندازه گیری گردید. نتایج کمی به دست آمده از این تحقیق توسط آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی بین گروه های موردمطالعه در سطح معنی دار p<%5 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تغییرات گلوکز خون گروه های عصاره های برگ سبز گندم و مت فورمین در مقایسه با گروه کنترل مثبت و منفی در سطح احتمال 5٪ معنی دار می باشد و در تمامی گروه های تحت مطالعه میزان قند خون در مقایسه با گروه کنترل مثبت به شدت پایین آمده و به گروه کنترل منفی نزدیک شده است (p<%5). همچنین در دوزهای 100، 200، 800 و mg/kg 1000 کاهش قند خون بهتر از گروه مت فورمین بوده است (p<%5). عصاره هیدروالکلی برگ سبز گندم در تمام دوزهای مورد مطالعه و مت فورمین باعث افزایش قابل توجه و معنی داری در میزان ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سرم و خون شده است (P<0.05). دوز های مختلف عصاره هیدروالکلی برگ سبز گندم و مت فورمین بر میزان LDL و HDL و کلسترول خون نمونه های دیابتی شده تاثیر معناداری ندارد و اختلاف چندانی با گروه های دیگر نشان ندادند (P>0.05). دوز های مختلف عصاره هیدروالکلی برگ سبز گندم بر میزان تری_گلیسیرید تاثیر معنی داری ندارد (P>0.05). ولی مت فورمین بر میزان تری گلیسیرید تاثیر معنی داری دارد (P<0.05).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های اثرات عصاره هیدروالکلی برگ سبز گندم بر میزان گلوکز و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سرم می توان عنوان نمود که عصاره فوق در درمان دیابت و کاهش عوارض ناشی از آن می تواند به عنوان گزینه مناسبی مطرح باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1818585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!