استفاده از مدل برنامه ریزی خطی مختلط عدد صحیح جهت بهینه-سازی زاویه و شدت پرتو در پرتودرمانی با شدت مدوله شده

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پرتودرمانی با شدت مدوله شده یکی از روش های درمان تومورهای سرطانی می باشد. میزان کارآیی این روش وابسته به دقت وکیفیت طراحی درمان می باشد. بنابراین نیاز به برنامه ای جهت انتخاب هم زمان زاویه و شدت پرتو مشاهده می شود.
روش بررسی
در این پژوهش یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط عدد صحیح برای بهینه سازی هم زمان زاویه و شدت در محیط برنامه نویسی GAMS ارائه گردید. برای پیاده سازی مدل، بعد از تهیهCT بیمار به کانتورینگ ارگان ها توسط نرم افزار CERR پرداخته و ماتریس اثر مربوط به هر ارگان حاصل شد. بعد از جمع آوری ورودی های مساله، برای به دست آوردن خروجی های مورد نظر از حل کننده CPLEX نرم افزار GAMS استفاده شد.
نتایج
در نهایت، مورد واقعی سرطان سر و گردن برای نشان دادن کارایی مدل بررسی شده است. از بین زاویه ها کاندید، ، به عنوان زاویه ها تابش بهینه انتخاب شده است. حداکثر دوز دریافت شده توسط ساقه مغز 999/3، فک پایین 70، چشم چپ 026/0، چشم راست 440/0، غده بناگوشی 881/0، کیاسمای اپتیک 177/0، عصب بینایی 167/0، نخاع 929/9 گری و حداقل دوز دریافت شده توسط تومور 70 گری است. هم چنین مقدار بهینه شدت بیملت ها برای پیاده سازی طرح درمان بر روی بیمار به دست آمده است.
نتیجه گیری
مقدار دوز دریافت شده توسط هر ارگان نسبت به دوزهای تجویزی بهبود قابل توجهی داشته است. هم چنین مقایسه نمودار دوز- حجم حاصل از حل یک مساله مشترک توسط مدل و نرم افزار CERR، بیانگر عملکرد مطلوب مدل است که در نتیجه نرخ امنیت را بهبود می دهد و عوارض برای بافت های سالم را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!