مقایسه ی تاثیر پیش داروی پروپوفول با دگزامتازون در کاهش سرفه ی ناشی از فنتانیل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بروز سرفه ی ناشی از فنتانیل در طی القای بیهوشی عمومی از انسیدانس بین 65-28 درصد برخوردار می باشد. بنابراین، پیش گیری از بروز این عارضه مورد نیاز می باشد. در مطالعه ی حاضر، تاثیر دو داروی پروپوفول و دگزامتازون بر روی فراوانی و شدت سرفه ی ناشی از فنتانیل در بیماران کاندیدای بیهوشی عمومی مورد مقایسه قرار گرفت.
روش ها
طی یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور 99 بیمار با درجات I و II در طبقه بندی American Society of Anesthesiologists (ASA) در سنین 64-18 سال کاندیدای بیهوشی عمومی با استفاده از فنتانیل مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران به صورت تصادفی و مساوی به 3 گروه دریافت کننده ی پروپوفول (5/1 میلی گرم/کیلوگرم)، گروه دگزامتازون (1/0 میلی گرم/کیلوگرم) و گروه دارونما (5 میلی لیتر نرمال سالین) تقسیم شدند. کلیه ی داروها یک دقیقه قبل از تجویز 5/2 میکروگرم/کیلوگرم فنتانیل تجویز شد. علایم حیاتی، تعداد و شدت سرفه، اندازه گیری و ثبت گردید.
یافته ها
فراوانی سرفه به طور معنی داری در گروه پروپوفول (3/27 درصد) در مقایسه با گروه های دگزامتازون (8/78 درصد) و دارونما (8/84 درصد) کمتر بود (010/0 > P). شدت سرفه به طور معنی داری در گروه پروپوفول (ملایم 7/72 درصد؛ متوسط 3/27 درصد و شدید صفر درصد) در مقایسه با گروه دارونما (ملایم 2/18 درصد؛ متوسط 7/72 درصد و شدید 1/9 درصد) کمتر بود (010/0 > P). همچنین، تفاوت های معنی داری بین سه گروه در تغییرات فشار خون سیستول، فشار خون دیاستول و ضربان قلب وجود داشت (050/0 > P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد تجویز دز پایین پروپوفول (10 میلی گرم) می تواند فراوانی و شدت سرفه ی ناشی از فنتانیل را طی القای بیهوشی عمومی کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1832881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!