شیوه زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1395

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
رعایت شیوه زندگی سالم در دوران جوانی می تواند تاثیر به سزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن داشته باشد. سلامت دانشجویان رشته های مرتبط با پزشکی به دلیل جایگاه حرفه ای آن ها در نظام سلامت بسیار مهم است. در مطالعه حاضر شیوه زندگی ارتقا دهنده سلامت و عوامل تاثیرگذار بر آن در دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بررسی می شود.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 650 دانشجوی رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای در سال 1395 در کرمان انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه خود ایفای استاندارد health promoting life style (HPLP-II) بود. پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آنالیز رگرسیون خطی تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمره رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در شرکت کنندگان این مطالعه9/22 ± 93/104 بود. میانگین نمره ارتقادهنده سلامت با جنس دانشجویان، وضعیت تاهل، محل سکونت و مقطع تحصیلی دانشجویان ارتباط معنی داری نداشت. ارتباط معنی داری بین میانگین نمره رفتارهای ارتقا دهنده سلامت، ابعاد تغذیه، رشد معنوی، روابط بین فردی و مدیریت استرس و رشته تحصیلی مشاهده شد (005/0< p).
استنتاج: دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از نظر رفتار ارتقادهنده سلامت وضعیت مناسبی ندارند و شیوه زندگی دانشجویان داروسازی و دندانپزشکی به مراتب از دانشجویان پزشکی نامناسب تر می باشد. سیاستگذاران باید توجه ویژه ای به آموزش و ترویج رفتارهای سلامت محور در اقشار دانشجو داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1834707 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!