آتورواستاتین آسیب تخمدانی ناشی از سیکلوفسفامید را در رت کاهش می دهد: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سیکلوفسفامید (CP) به عنوان یک داروی ضد سرطان، باعث سمیت تخمدان و متعاقب آن ناباروری در زنان می شود. آتورواستاتین (ATV) در دوز پایین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

هدف

هدف از این مطالعه ارزیابی اثر محافظتی ATV در برابر آسیب تخمدانی ناشی از CP در رت بود.

موارد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 32 سر موش صحرایی ماده بطور تصادفی به چهار گروه کنترل، ATV (mg/kg 10)، CP (mg/kg 150) و CP+ATV تقسیم شدند. گروه تحت درمان با ATV، دارو را به مدت 10 روز از طریق گاواژ دریافت کردند. در گروه CP+ATV، ATV 5 روز قبل و 5 روز بعد از تزریق CP دریافت شد. ساختار بافت شناسی،آپوپتوز (کاسپاز-3) پارامترهای استرس اکسیداتیو از قبیل مالون دی آلدیید، گونه های فعال اکسیژن، پروتئین کربونیل و میزان زنده مانی سلول در بافت تخمدان با تست های هیستولوژی، ایمنوهیستوشیمی، هیستوشیمی و بیوشیمی ارزیابی گردید. میزان هورمون استروژن و پروژسترون در روز 12 مطالعه اندازه گیری شد.

نتایج

پیش تیمار با ATV در موش های تحت درمان با CP به طور معنی داری سطح مارکرهای استرس اکسیداتیو از قبیل مالون دی آلدیید، گونه های فعال اکسیژن، پروتئین کربونیل را کاهش و میزان زنده مانی سلول رادر مقایسه با گروه CP تنها افزایش داد. ATV بطور معنی داری غلظت استروژن و پروژسترون را در موش های تحت درمان با CP افزایش داد. علاوه بر این، بررسی های بافتی نشان داد که ATV التهاب حاد، سلول های دژنراتیو در استروما و فولیکول ها، ادم استروما، واکویولیزه شدن، آترزی فولیکول ها و تراکم عروق خونی در موش های تحت درمان با CP را کاهش داد. همچنین، ATV به میزان قابل توجهی میزان ایمنوراکتیویتی کاسپاز-3 را که در موش های تحت درمان با CP افزایش یافته بود، کاهش داد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ما نشان داد که ATV با داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد آپوپتوزی (کاسپاز-3) از سمیت تخمدان ناشی از CP محافظت می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
323 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p1840382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!