بررسی کلونیزیشن باکتریال سرویکس در زنان مبتلا به پارگی پیش از موعد پرده های جنینی و نتایج بارداری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پارگی پره ترم و پیش از موعد پرده های آمنیون (PPROM) که به صورت پارگی پرده ها قبل از 37 هفته کامل بارداری تعریف می شود از علل اصلی زایمان پره ترم و افزایش موربیدیتی و مورتالیتی نوزادان می باشد. علل مختلفی را برای آن مطرح کرده اند، اما یکی از مهمترین آنها عفونت سیستم ژنیتال و کلونیزاسیون باکتریایی سرویکس در مادران باردار می باشد که می تواند در ایجاد این عارضه و حتی عفونت نوزادان متولد شده از این مادران نقش داشته باشد.

هدف

هدف از این مطالعه بررسی الگوی کلونیزاسیون باکتریایی سرویکال در خانم های حامله با پارگی زودرس و پره ترم پرده ها و بررسی ارتباط آن با عوارض مادری و نوزادی می باشد.

موارد و روش ها

در این مطالعه کوهورت از 200 خانم حامله با پارگی پره ترم پرده ها با سن حاملگی 37-27 هفته که در بیمارستان آموزشی قایم و ام البنین در شهر مشهد بستری شدند قبل از تجویز آنتی بیوتیک دو نمونه از ترشحات سرویکس گرفته شده و کشت داده شد. سواپ اول جهت کشت عمومی باکتری ها و سواپ دوم جهت کشت اختصاصی استرپتوکوک گروه B مورد ارزیابی قرار گرفت. ارتباط کلونیزاسیون سرویکال و کوریوآمنیونیت، کشت خون مثبت نوزادان، نیاز به بستری در NICU و مرگ نوزادان مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

136 مورد (68%) کشت مثبت وجود داشت. شایعترین میکروارگانیسم جدا شده اشرشیاکولی (24/2%)، استافیلوکوک اپیدرمیس (14/7%)، استافیلوکوک ساپروفیتیکوس (12/5%)، و انترکوک و کاندیدا هر کدام (11/7%) بودند. میزان کشت استرپتوکوک گروه B تنها 2/2% بود. کشت خون 6 نوزاد 3% بود که در 66/6% ارگانیسم مسیول باسیل گرم منفی و فقط یک مورد کوکسی گرم مثبت و یک مورد کاندیدا (16/7%) وجود داشت. کلونیزاسیون سرویکس با نیاز بیشتر به بستری نوزادان در NICU مرتبط بود (p=0/004)، اما با کوریوآمنیونیت و کشت خون نوزادان و مورتالیتی نوزادان رابطه ای نداشت.

نتیجه گیری

علی رغم شیوع بالای کلونیزاسیون میکروبیال سرویکس در خانم های حامله با پارگی پره ترم پرده های آمنیون، شیوع کلونیزاسیون با GBS استرپتوکوک بتا همولتیک گروه A در جامعه ما زیاد نبود. کلونیزاسیون باکتریایی سرویکس می تواند عامل نیاز به بستری بیشتر نوزادان در NICU باشد اما در بروز کوریوآمنیونیت و سپسیس نوزادان و مورتالیتی نوزادان بی تاثیر است. با توجه به غلبه باسیل های گرم منفی در عفونت های نوزادی باید تجویز آنتی بیوتیک های موثر بر ارگانیسم های گرم منفی در موارد PPROM در نظر گرفته شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
341 تا 348
لینک کوتاه:
magiran.com/p1840384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!