بررسی تاثیر پیش تیمارهای مختلف توان و زمان دستگاه مایکروویو بر میزان ترکیبات فنلی، پایداری اکسایشی و برخی از خصوصیات فیزیکوشیمیایی روغن گیاه دارویی Cannabis sativa L.

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق، اثر پیش تیمارهای توان و زمان دستگاه مایکروویو بر میزان ترکیبات فنلی با استفاده از روش رنگ سنجی، پایداری اکسایشی و خصوصیات فیزیکوشیمیایی روغن دانه شاه دانه (Cannabis sativa L.) شامل راندمان استخراج روغن، اسیدیته، ضریب شکست و شاخص رنگ روغن با استفاده از طرح کاملا تصادفی در قالب آزمایش فاکتوریل 3×3 با سه سطح توان مایکروویو (180، 540 و 900 وات) و سه سطح زمان مایکروویو (90، 180 و 270 ثانیه) و در سه تکرار مورد بررسی قرار گرفت و روغن دانه های گیاه در سال 1396 با استفاده از پرس مارپیچی استخراج و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SAS استفاده گردید. نتایج نشان داد که با افزایش توان مایکروویو، راندمان استخراج روغن، اسیدیته، شاخص رنگ، پایداری اکسایشی و فنل کل به طور معناداری (01/0>P) افزایش یافت. افزایش زمان مایکروویو نیز منتج به افزایش راندمان استخراج روغن، اسیدیته، دانسیته، پایداری اکسایشی و فنل کل گردید و استفاده از پیش تیمار مایکروویو تاثیر معنی داری بر میزان ضریب شکست روغن ها نداشت. بیشترین راندمان استخراج روغن از دانه هایی به دست آمد که توان و زمان مایکروویو به کار رفته به ترتیب 900 وات و 270 ثانیه بود. بیشینه پایداری اکسایشی (33/9 ساعت) در حداکثر زمان و توان مایکروویو محاسبه شد. در مجموع با توجه به نتایج به دست آمده می توان بیان نمود که استفاده از مایکروویو به منظور تیماردهی دانه شاه دانه قبل از استخراج روغن با پرس سرد می تواند موجب بهبود راندمان استخراج روغن و افزایش ترکیبات فنلی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1841435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!