رابطه قابلیت‫های گردشگری پزشکی درمانی با میزان جذب توریست در استان اردبیل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از اشکال تجارت خدمات سلامت،گردشگری سلامت بوده و پتانسیل های کشور ایران در زمینه فوق قابلیت توسعه این بخش را فراهم نموده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه قابلیت های گردشگری پزشکی درمانی با میزان جذب توریسم در استان اردبیل بوده است.
روش کار
پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی تحلیلی است. حجم نمونه به روش سرشماری برآورد شده و محیط پژوهش شامل 8 بیمارستان دولتی و 2 بیمارستان خصوصی، مکان‫های آب درمانی و مراکز اقامتی (هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر) در استان اردبیل بوده و ابزار گردآوری داده ها چک لیست تهیه شده با استفاده از آیین نامه شرایط و ضوابط مراکز پذیرای گردشگری سلامت، چک لیست استاندارد ارزیابی واحد بیماران بین الملل موسسات پزشکی وزارت بهداشت و پژوهشگر ساخته بوده که از نظر روایی بصورت صوری به تایید متخصصان رسید. برای اجرای پژوهش میدانی از هر بیمارستان 3 نمونه توسط کارشناسان گردشگری سلامت دانشگاه، اعتبار بخشی بیمارستان مربوطه و پژوهشگر و در مجموع 30 چک لیست با 99 گویه تهیه گردید. جهت تحلیل از آزمون‫های کولموگروف- اسمیرنوف برای سنجش نرمالیتی، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون جهت سنجش و تعیین رابطه بین متغیرها توسط نرم افزار spss استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان دادند که بیشترین میانگین مربوط به داشتن شرایط عمومی جذب توریسم (85/1) و کمترین میزان مربوط به پایین بودن هزینه ها و توانایی برقراری ارتباط (26/1) بود و از بین متغیر های قابلیت‫های گردشگری پزشکی درمانی (شرایط کشور، شرایط بیمارستان، شرایط تیم پزشکی و درمانی، مکان‫های آب درمانی) شرایط بیمارستان و شرایط تیم پزشکی و درمانی رابطه معنی‫داری با میزان جذب توریسم نداشتند، بنابراین فرضیه کلی تایید شد و بین قابلیت‫های گردشگری پزشکی درمانی با میزان جذب توریست در استان اردبیل رابطه معنی‫داری وجود داشت (01/0>p) و متغیرهای شرایط کشور و مکان‫های آبدرمانی در پیش بینی جذب توریسم پزشکی و درمانی با ضریب (R2=0/70،R2=0/67) این رابطه را تبیین می‫کنند.
نتیجه گیری
نتایج نشان دادند که از بین عوامل مختلف، شرایط کشور، بیمارستان، تیم پزشکی و درمانی و مکان های آب درمانی، شرایط بیمارستان ها به دلیل پایین بودن درجه بندی و استانداردهای لازم در بیمارستان‫های سطح استان و شرایط تیم پزشکی و درمانی به علت آگاهی ضعیف از این ضوابط و ضعف در کسب آمادگی های لازم، رابطه معنی‫داری با میزان جذب توریسم در استان اردبیل نداشتند و این متغیرهادر پیش بینی جذب توریسم پزشکی و درمانی موثر نبودند. لذا به مدیران حوزه سلامت و گردشگری پیشنهاد می شود که با فراهم کردن زیر ساخت‫های لازم در این بخش و اجرای سیاست‫های کلان به توسعه این صنعت کمک کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1845303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!