بررسی وضعیت سلامت روان و مهارت های مقابله ای در زنان سرپرست خانوار شهر بیرجند

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
زنان سرپرست خانوار گروه آسیب پذیری هستند که در معرض انواع آسیب های روان شناختی و اجتماعی قرار دارند.لذا این مطالعه باهدف بررسی وضعیت سلامت روان و مهارت های مقابله ای زنان سرپرست خانوار شهر بیرجند در سال 1396 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 200 نفر از زنان سرپرست خانوار 50-20 سال تحت پوشش کمیته امداد شهر بیرجند انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ایوبرای انتخاب نمونه ازهر یک از مناطق شهر بیرجند از تخصیص متناسب استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد راهبردهای مقابله ای لازاروس و سلامت عمومی صورت گرفت. داده ها پس از جمع آوری در SPSS 19 وارد و توسط آزمون کای اسکوئر، tمستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و کروسکال والیس تجزیه وتحلیل شد.
نتایج
میانگین سنی زنان مورد 36/7±5/38 سال بود،5/48% به علت طلاق سرپرست شده بودند.تنها 6/11% سلامت روان مطلوب داشتند و 5/77 % پاسخگویان از مهارت های مقابله ای مسئله محور برخوردار بودند.بین سلامت روان و مهارت های مقابله ای رابطه معناداری مشاهده نشد. در بین متغیرهای دموگرافیک تنها وضعیت اشتغال و تحصیلات با سلامت روان ارتباط داشت به طوری که اختلال در کارکرد اجتماعی در زنان شاغل به گونه معناداری بالاتر بود وزنانی که تحصیلات بالاتری داشتند از افسردگی بالاتری برخوردار بودند.وضعیت اشتغال نیز با سبک های مقابله ای ارتباط معنادار داشت،درواقع زنان بیکار نسبت به شاغل هیجان مدارتر بودند.
نتیجه گیری
زنان سرپرست خانوار مورد مطالعه از سلامت روان مناسبی برخوردار نیستند،بنابراین نیاز به برنامه ریزی در راستای مداخله های موثر و به تبع آن بهبود شرایط زندگی و سلامت روان این زنان احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!